SAGA OSEBERG: Skipet har ikke lenger lov til å ta med seg mer enn 12 om bord, hvis den ikke motoriseres.

Krever modernisering av Osebergskipet

Osebergskipet ble bygd på originalmåten, med håndkraft. Nå kreves det fra Sjøfartsdirektoratet at den nøyaktige kopien utstyres som et moderne skip.

Osebergskipet ble sjøsatt i juni 2012. Den ble bygd med håndkraft og utstyrt så nøyaktig som mulig slik det ble antatt av vikingskipene var utstyrt i sin tid. Seil ble vevd på originalmetoden, med ull, det ble bruk hvalbabarder i stedet for tauverk, og selv moderne verktøy var bannlyst under byggeprosessen. Motor er det ingen som har nevnt en gang. Før nå.

VIDEO: Sjøsettingen av Saga Oseberg

Sjøfartsdirektoratet mener at denne kopien må utstyres med motor. Men det er mer som skjærer i hjertet til stiftelsen som drifter vikingskipet, og som er blitt populært i turismen og lokale aktiviteter godt innadskjærs i Tønsbergskjærgården. Sjøfartsdirektoratet krever også at det åpne vikingskipet skal utstyres med varselskilt for nødutganger. De krever også at vikingskipet utstyres med redningsflåter, og at mannskapet om bord skal ha nødvendig utdanning. Det vil si kystskippereksamen og 36 måneders fartstid som dekksoffiser.

VIDEO: Bygger fullskalakopi av Osebergskipet

Saga Oseberg har hittil vært registrert som fritidsfartøy. Nå mener Sjøfartsdirektoratet at vikingskipkopien må være å anse som et passasjerskip når skoleklasser, firmaer eller andre passasjerer er om bord i skipet. Ifølge NRK har stiftelsen måtte avlyse avtaler for 250.000 kroner. Dette tilsvarer halve årsbudsjettet til stiftelsen.

Leder av båtlaget og driftsansvarlig i Stiftelsen Oseberg Vikingarv, Ole Harald Flåten, sier til Tønsbergs Blad at dette kan bety slutten, og at det er uaktuelt å installere motor.

– Skipet driver med forskning for Vikingskipshuset i Oslo, med hvordan skipet oppfører seg i sjøen. Da kan vi ikke ha installert en motor, sier Flåten til Tønsbergs Blad.

SISTE (oppdatert kl 13:30) - Nei, vi har ikke krevd motorisering