Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Offshoresporten prøver Etanol

Hele den nye prøveklassen i VM-runden i Arendal skal kjøre på Etanol.

Publisert

Jan Zaborowski og Per Carsten Michelsen har jobbet tett med motorprodusenten Mercury for å møte kritikken mot sporten og forurensningene den står for. Nå er det utviklet fem spesialmotorer som kan kjøre på etanol, og som skal bygges inn i alle de fem båtene man forventer skal stille på startstreken i Mercury V-klasse under Arendal Grand Prix i sommer.

–Fremtiden vil bringe ny teknologi til racingsporten. Dette skal være vårt bidrag til å komme videre. Arendal skal bli et miljøvennlig arrangement, og vi skal ikke se bort i fra at om fem til ti år så kjører hele sirkuset på miljøvennlig drivstoff, sier Per Carsten Michelsen som er ansvarlig for arrangementet i Arendal i sommer.

–Dette kan være starten på en ny tid for oss som liker racerbåter og offshoresport. Motorprodusenten har skjønt problemet, og vi må ta miljøkritikken på alvor. Derfor satte jeg i gang dette arbeidet tidlig i januar. Nå skal vi se om vi lykkes. Jeg vil presisere at dette foreløpig er på prøvestadiet, men vi er i gang, sier en lettere opprømt Jan Zaborowski.

Ønsker å komme kritikerne i møte

Offshoresporten har møtt mye kritikk den siste tiden for store utslipp av CO2. Blant annet står arrangementet i Oslo i fare for å bli avlyst på grunn av massiv kritikk fra både enkeltgrupper og miljøorganisasjoner. Kritikkene har vært forsøkt tilbakevist med sammenlignende regnestykker, noe som har ført til at frontene er blitt skjerpet ytterligere. Dette arrangementet ligger nå hos Fylkesmannens miljøavdeling for avgjørelse.

–Ved å bruke Etanol kan man få ned utslippene og gjøre sporten renere og mer akseptabel. Jeg blir provosert over mange av de argumentene som kommer frem mot sporten, men jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner dette kommer på dagsorden nå. Nå skal vi lære av erfaringene, og man skal ikke se bort i fra at dette kan bli så vellykket at fremtidens racerbåter går på noe helt annet enn bensin. Det er i hvert fall et av målene med dette prøveprosjektet, sier Zaborowski.

Jan Zaborowski har jobbet tett med den amerikanske motorprodusentens racing-avdeling i mange år. Han nyter stor tillit, og er ikke snauere enn at han sier den kjappe omstillingen, velviljen og reaksjonen han har opplevd nå, skyldes et langt og lojalt forhold til Mercurys racingfolk.