Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Offshoredinosaurene debuterer i Uddevalla

For første gang arrangerer svenskene i helgen VM-runde i Offshore klasse-1. To av syv påmeldte team kjører rødt, hvit og blått. På tide og igjen heise det norske flagget på Bohusfestning?

Publisert

Kan Welmax med Jørn Tandberg og Kolbjørn (bonden) Selmer, eller Relekta med Christian Zaborowski og Paul Gaiser bryte seiersrekken til Fazzabåtene denne sesongen. I tilfelle kan de heise det norske flagget på Bohusfestning og igjen gjøre krav på det som var regnet som Norges sterkeste festning på 1400 tallet.

-Vi skal gjøre alt som står i vår makt til å klare det. Jeg kjørte jo mitt første motorcrossløp her i Uddevalla i 1985, og har bare gode minner fra denne byen, sier Christian Zaborowski.

Relekta (tidligere Maritimo), hvor Christian er throttleman, røk kompressorreimen i Arendal.

-Nå har vi bygd om hele systemet så dette skal ikke skje igjen. Siden sist har vi også fått montert inn nytt navigasjonssytem fra Raymarine og Belamarin, sier Zaborowski.

-Hvordan er løypa?

-Morsom og teknisk krevende. Mer svinger enn høye toppfarter. Veldig intim i forhold til mange andre vi kjører på, men det gjør jo dette til en meget publikumsvennlig VM-runde, sier Christian Zaborowski.

-Hva er målet?

-Best av de norske i hvert fall!

Debuterer som VM arrangører

Svenskene kan og arrangere store idrettsgallaer. Foran helgens debut som offshore klasse-1 arrangør, har de jobbet enormt med å markedsføre dette som en folkefest. Selv fikk vi tak i et eksemplar av arrangøravisen som gikk ut med alle aviser på vestkysten. 24 sider viet båtracing og Uddevalla som turiststed.

Den gigantiske Volvo-fabrikken er døpt om til Pininfarina Race village, og danner hjertet i svenskenes storsatsing på å få etablert Offshoresporten der den hører hjemme, på den svenske vestkysten. Det ville overraske mange om svenskene selv klarer å stable et team på beina til helgens VM-runder, men vi vet at det har vært gjort mange forsøk og det finnes både ledige båter og seter.

Erfaring og kunnskaper mangler ikke svenskene. Båtracing og bygging av racerbåter har vært en lidenskap i mange miljøer både på øst- og vestkysten av Sverige, men ingen har så langt prøvd seg i den største klassen etter at den ble modernisert. Svenske Lennart Bylock kjørte for mange år siden sammen med italieneren Fabio Buzzi i det som den gang var den største racingklassen, og andre kjente svenske førere er Staffan Roth og Mikael Frodè. For mange norske racingaspiranter kjent gjennom båttypen Frodé 21.