Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nymotens Noahs Ark

Da vi oppdaget Galia 670 MC på Düsseldorf-messen, været vi en salgssuksess. Holder den mål som det ultimate lille skipet for en ivrig båtfamilie som skal ta steget ut av jolla og opp i en «bobåt»? Sett sjøbein og bli med oss på prøvekjøring av nyheten.

Publisert Sist oppdatert

Vi var spente! Etter selv å ha hypet denne båten kraftig opp under Düsseldorfmessen tidligere i vinter, var fallhøyden ganske stor. Hvorfor var vi så euforiske i omtalen av båten? Jo, fordi den virket skikkelig bygget, hadde gjennomtenkte løsninger, og den fyller et behov blant førstegangskjøperne som det er et par tiår siden vi sist så i fritidsbåtmarkedet. Vi kan godt fortsette. Maks plassutnyttelse til en overkommelig pris. En ruskeværsbåt med en lengde på bare 6,7 meter, som tåler solskinnsdager og røff bruk. Og sist men ikke minst, den bryter med trenden om at alle båter skal ligne på hverandre og ha daycruiser i navnet for å selge godt. 

Nå skal det sies at båten ikke ble så billig som vi hadde trodd, men med en utgangspris på 428 600 for 115 hk-utgaven og uten utstyrspakken er den fortsatt meget bra priset. Ønsker du luksusutgaven (highlinepakke), som inkluderer utvendig styreposisjon, trimplan, 12V-uttak, ferskvannssystem, vindusvisker babord side, 5 stk. fiskestangholdere, antrasittfarget skrogstripe, kjøleskuff og kokeapparat, og med 150 hk motor (testversjonen) koster den 533 500. Her synes vi importøren tar seg meget godt betalt for 35 hk mer, noen små luksusdetaljer og en utvendig styreposisjon som er et must for bruksvennligheten til denne båten.   

Vi fulgte opp med å ringe opp importøren fra messehallen og spurte om de skulle ta inn nyheten til Norge. En noe rådvill markedssjef Pål Bustad i Fische Marine var ikke helt sikker på om han visste hva vi snakket om. De hadde knapt hørt annet enn rykter om båten, og trodde vel strengt tatt den var bygget for det finske markedet, fordi det var en finsk medkonstruktør på prosjektet. Da skjønte vi hvorfor den så sånn ut. Det var jo slik finske og svenske båter var på begynnelsen av åttitallet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her