Søk i arkivet

Nyhetsbrev

Skriv inn epostadressen din og motta ukentlig nyhetsbrev (e-post) med med oppsummering fra Batliv.no!

Tjenesten er gratis, men vi gjør oppmerksom på at nyhetsbrevet kan inneholde annonser fra våre annonsører. 

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevene kommer hver uke. Journalistene har plukket ut de mest aktuelle sakene i eget brev. Dette er en fin måte å holde seg oppdatert.

Spørsmål

Giramar utvider sortimentet med det XO Boats.

Svar

I fjor var det Frydenbø Marine som var importør av XO i Norge, med Evinrude på hekken. Nå er det tre forhandlere som importerer det finske båtmerket. Giramar som blir ny importør for Sør-Norge vil dekke fra Østfold til Rogaland. Videre nordover er det Motor-Drange AS og MarineTeam AS som er importører og forhandlere. XO-variantene med utenbordsmotorer vil fortsatt leveres med motorer fra Frydenbø Marine, altså Evinrude. I tillegg har XO to modeller med innenbordsmotor, som erXO 270 Cabin/Front Cabin og nyheten XO 360 som begge leveres med flere motoralternativer. XO består av båter fra 22 til 36 fot. Dette er aluminiumsbåter med dyp V-bunn som skal gi gode kjøreegenskaper og myk gange.

– Vi gleder oss veldig til å starte med salg av XO. Dette er båt for dem som har hatt fler båter fra før og som nå ønsker seg noe helt spesielt. Dette er sjøens Porsche, sier en fornøyd Harald Korn, som er daglig leder i Giramar.

Salgssjef Calle Nyman i XO Boats sier seg også fornøyd med å ha fått Giramar som forhandler.Giramar er fra før importør av Sea Ray motorbåter og Beneteau seilbåter i Norge, samt forhandler av Clipper og Explorer Motoryachts i Sør-Norge.

– De har flotte utstillingslokaler i Asker, og det gir oss eksponering i et veletablert miljø som vi er på jakt etter, sier Nyman. De første båtene er allerede på vei, og blant de første båtene er XO 250 som er kommet svært godt ut i tester. Båten var også nominert til European Powerboat of the Year 2016 i klassen opp til 25 fot.

Spørsmål

Eco1 åpner stasjon på Tofte. Her er ikke bare stasjonen ny. Også drivstoffet er nytt.

Svar

SATSER: Thomas S. Tharaldsen merker økt etterspørsel for sitt syntetiske drivstoff, og vil bygge ut flere stasjoner langs kysten.
SATSER: Thomas S. Tharaldsen merker økt etterspørsel for sitt syntetiske drivstoff, og vil bygge ut flere stasjoner langs kysten.

Eco-1 selger fornybart drivstoff. Det du putter på tanken, kommer ikke fra bunnen av Nordsjøen, men fra skogene i Finland. 

Biodiesel har fått et dårlig stempel med økt sjanse for dieseldyr, og at miljøkonsekvensene kanskje ikke er så bra allikevel. Eco-1 selger ikke biodiesel. De liker å kalle det fornybar diesel. Her er det snakk om 2. generasjon av biodiesel, et syntetisk fremstilt drivstoff.

Som vann

Drivstoffet 2G Marine fra Eco-1 er klart som vann. Ikke lukter det noe heller.

– Det er ikke dieselmotoren som lager problemer. Det er fossil-dieselen som puttes på tanken, sier Thomas S. Tharaldsen.

– Med syntetisk diesel blir partikkelutslippet kraftig redusert. Det blir også mindre røyk og sot, og båtlivet blir bedre, hevder Tharaldsen.

Vi har tømt tanken, og byttet ut til det ny drivstoffet for å se om vi kan merke forskjeller. Drivstoffet er så rent og luktfritt at man er fristet til å smake.

Ikke tilfeldig plassering

Den nye stasjonen på Tofte i Hurum ligger i nær rekkevidde av svært mange båtfolk, til tross for at stedet ikke er så tett befolket. Årsaken til plasseringen er at det syntetiske drivstoffet skal etter hvert produseres på det nedlagte celluloseanlegget på stedet.

– Vi er bare en distributør, det er Statkraft sammen med Södra som skal produsere drivstoffet på Hurum ut av avfall fra skogsindustrien, forklarer Tharaldsen. 

Ikke på pris

RENT: Det syntetiske drivstoffet skal ha en rekke fordeler som mindre lukt, røyk, og redusert sjanse for dieseldyr. Drivstoffet er testet ut av Volvo Penta, og blitt godkjent.
RENT: Det syntetiske drivstoffet skal ha en rekke fordeler som mindre lukt, røyk, og redusert sjanse for dieseldyr. Drivstoffet er testet ut av Volvo Penta, og blitt godkjent.

Eco-1 får redusert veiavgiften på grunn av at drivstoffet ikke bidrar til økt co2 i luften. Diesel som selges i marinaer er uten veiavgift, noe som er unikt i Europa. Kjøper du drivstoff fra Eco-1, er prisen også lik om du fyller på bilen eller båten.

– Det er drivstoffets kvaliteter som vi selger på, ikke pris. Faktisk var det etterspørselen som gjorde at vi nå satser på båt også. Båtfolk kjøpte drivstoff fra Eco-1 for å redusere sjansene for dieseldyr, forklarer Tharaldsen.

To steder

Det syntetiske drivstoffet selges også på Lindøya i Indre Oslofjord. Drivstoffet er siden i vinter blitt benyttet på fergene i Oslo. Les sak på Teknisk Ukeblad her. 

I bunnen av hver melding vi sender finnes en lenke for å melde seg av.

Gå til toppen