Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Ny norsk familiebåt

En helt ny, norsk akterkabinbåt på 26,5 fot har funnet veien til «Sjøen for alle». – En sporty familiebåt, sier designeren.

Publisert

Riis Boats 800 Twin Cabin er en virkelig nyhet på«Sjøen for alle». Båten er bygget i Risør og innredet i Sandefjord. Den utstilte båten er en prototype. Messeprisen for 26.5-foteren er 875.000 kroner for en godt utstyrt båt med motor.

Ikke bare båten er ny, også merket Riis Boats er helt nytt, så nytt at firmaet ennå ikke er registrert i Brønnøysunds bedriftsregister.

Stikkordene for nyheten er akterkabinbåt, utenbordsmotor, lavt drivstofforbruk og moderne materialer og design.

Båten beskrives som en sporty familiebåt. Den er utstyrt med utenbordsmotor. Dette har gitt rom til akterkabin med to køyer og utsikt gjennom koøyne i akterspeilet. Twin Cabin har også en lugar forut med toalett og vask speil.

Mellom de to kabinene er cockpiten med bysse med kokebluss, vask og kjøleskap.

Møbeldesigner

Bak nyskapningen finner vi designeren Ivar Riis. Han er en pensjonert møbeldesigner fra Sandefjord.

–    Jeg har alltid vært glad i båter, helt siden jeg var en guttunge. Dette begynte som en hobby for å få utløp for mine designerfaringer og båtinteresse, og 2000 arbeidstimer senere står vi her med en helt ny båt på utstilling, sier Ivar Riis (74) til Båtliv.

Innredningen er en møbeldesigner verdig. Her er mange enkle, funksjonelle og stilige løsinger med garderobeskap, trapper som kan vippes opp eller skyves vekk, arbeidsbenk i byssa og andre detaljer som vi ikke har sett maken til før. Alt treverket lyst og fint i laminert bjørk, og puter og sømmer i friske og matchende farger.

Drivstofføkonomisk

Båten er så vidt prøvekjørt før  «Sjøen for alle».  Ifølge Riis gjorde den 39,6 knop med 150 hk utenbordsmotor på hekken, og er veldig drivstofføkonomisk i marsjfart i underkant av 30 knop. Smalt undervannsskrog med dyp V-bunn i baugen og markerte steglister og chine sørger for høy fart og lav planingsterskel.

Riis Boats 800 Twin Cabin skal også være en sikker båt, ifølge designeren. Fribordet er 90 cm høyt, og det er høye skansekledninger rundt cockpiten. I baugen er det vanntett skott slik at ikke båten synker om man går på grunn med baugen først og slår hull i skroget.

–    Se her. Gutta fra Engbo som skar ut hull i skroget til baugpropellen sier at de sjelden skjærer i så tykt skrog, sier Riis, og viser fram plastbiten som er skåret ut av skroget på nyheten.

Se video og omtale av båten her