Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Ny Cormate for estetikere

Nå kommer lille-Cormate. Foreløpig venter Egil Ranvig med å sjøsette sin nye 24 foter. Men for de som ønsker en av skjærgårdens vakreste båter, kan vi anbefale å vente med og slå hull på sparegrisen til i juni.

Publisert

Cormate T-24 blir kompaktversjonen av T-27. Det avanserte V-bunnskrog er på hele 25 grader, og båten vil bli levert med 170-265 hk diesel, farten er da oppgitt til 40 til 50 knop. I tillegg kommer bensinutgaver med  220-320 hk, noe som skal gi en fart på  44 til 55 knop, avhengig av versjon.

Ranvig lover også en økonomisk og miljøvennlig båt. Utslippene er meget lave. Med 170 hk diesel er laveste forbruk ca 0,3l/nm, ved vanlig planingsfart ca 0,65 l/nm, ved 40 knop ca 1 l/nm.

Som sin storesøster blir det også denne gang en båt som skal være konkurransedyktig på pris sett i forhold til hva du får for pengene. Produsenten oppgir at prisen for en 40 knops dieselutgave blir 759.000, og for en 48 knops bensin utgave vil prisen bli kr 733.000.

Design I høysetet

Den lille Drøbakprodusenten Cormate lar seg heller kke pille på nesen når det kommer til design. Egil Ranekleiv er jo snart for veteran og regne, men båtene hans lider ikke mye under alderdommens svøpe.

Cormate 27 kom som en vivelvind inn i markedet for to år siden. Ble straks kåret til årets båt i Norge, og alle vi som jobbet i båtpressen tok frem superlativer som hadde støvet ned. Linjelekker paret med utrykket 50 knop hadde vel knapt vært sagt før.

På årets messe stilte de med en babyblå båt, som sikkert fikk mange til å flykte til noe mørkeblått i bare vemmelse, men som andre digget. At innredningen hadde samme farge bare understreker at vi er blitt et land av dristige båtdesignere og produsenter som går i front i stedet for å dilte etter.

For flere nyheter om båter, motorer og utstyr besøk da www.batguiden.no - Norges største båtutstilling på nett.