Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Norske hyttealternativer

Bra med soveplass og alt du trenger for et lengre opphold på sjøen, her er de mest spennende norske båtnyhetene du kan bo komfortabelt i.

Publisert

» Se vår bildespesial!

Viknes 1080, Askeladden Commuter 11, NB Ardea 34, Windy Chinook og Marex 370 AC. Dette er noen av de norske nyhetene som vil dominere Sjøen for Alle i Lillestrøm i år. Båtliv har rukket å prøvekjøre to av båtene før messa, og det er ikke noen tvil om at noen av årets nyheter vil henvende seg til den norske folkesjelen.

Oversiktlig og traust

Ardea 34 skulle lanseres under båtmessa i Bergen i fjor. Produsenten valgte å utsette lanseringen for å perfeksjonere båten. I vinter fikk vi prøvekjøre den første ferdige båten, og vi lot oss imponere. NB Ardrea 34 er en oversiktelig båt med gode løsninger som gjør det mulig å bo i båten over tid, med to kabiner, flott bad - og den en råtass på vannet. Markedssjef i NB Marine mener Ardea er den største suksessen på norsk jord, men produsenten fra Askøy får tøff konkurranse fra den andre siden av øya, for ikke å glemme Os og Asker.

Hytte på sjøen

Viknes har også kommet med det som blir deres flaggskip i mange år. Det har vært store forventninger til Viknes 1080, som er blitt en halvmeter lenger enn sin forgjenger, Viknes 1030 – men volumøkningen er formidabel. Her snakker vi om hytte på sjøen med tre doble kabiner. Sammen med mange nye, smarte løsninger og gjennomtenkte detaljer fremstår derfor Viknes 1080 som noe av det mest fornuftige og ideelle man kan tenke seg innen segmentet «hytte på sjøen».

Fremtidsbåten

Også Askeladden kommer med et nytt flaggskip i år, en god del større enn sin forgjenger Askeladden Commuter 8. Mange har ventet spent på Askeladden Commuter 11. Til tross for sine nesten 37 fot forventer produsenten en topphastighet på 39 knop. Båten kommer med to store sovekabiner. Commuter 11 vil markere seg teknisk.  Båten kommer med Zeus, som er Mercruisers svar på Volvo Pentas IPS.

Sommerbåten

 Båtene vi har sett på til nå er det mange vil klassifisere som typisk vestlandsbåter. Marex 370 kan sies å være unntaket. Dette er en båt som utmerker seg med moderne linjer, men den sluntrer likevel ikke med klassiske bobåtegenskaper, skal vi tro tegningene. Den norske produsenten har lagt vekt på at det skal være lett å bevege seg rundt på båten, og det er en egen passasje fra badeplattformen og rett inn i cockpiten. Båten har dobbel- og en enkelkøye. I cockpiten er det sitteplass for åtte personer. Dette er en båt med nyter sommeren fra, med to doble solsenger og pantry på utsiden. Det var meningen Marex 370 skulle vises på Sjøen for Alle, men båten er ikke ferdig før om en måneds tid, med produsenten opplyser at det blir en modell som kan beskues.

Luksus på bøljan blå

Windys nye stormvind blir lagt merke til. Chinook hadde sin premierevisning i Düsseldorf. Eier av Windy, Trygve Hegnar, mener dette er båten som skal ta Windy inn i fremtiden med og vinne Europa. Chinook tilbyr tre sovekabiner med god plass, forent med brukervennlighet, design og miljø. Slik plassen er disponert kan denne bli et godt alternativ til hytte, om du har 6,5 millioner kroner å svi av.