Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Norske Goldfish sprenger nye grenser

Mange mener du kan karakterisere norsk båtproduksjon med et stort minustegn. Goldfish nye 50-foter motbeviser alt negativt som sies om satsing, nytenking og mot i bransjen. Mer moderne, råere og større blir det ikke!

Publisert

Det er typisk norsk å være best sa landsmoder Gro Harlem Brundtland en gang. Siden da har det begrepet fått mange skudd for baugen, i hvert fall når det gjelder norsk båtproduksjon. Midt opp i all elendigheten lanserer altså Goldfish et moderne båtmonster som bærer preg av meningers mot, og en usedvanlig vilje til å skape samtidig som man bryter grenser. Og alt er norsk, nesten ned til minste detalj. Ikke helt sant, for motorene er det italienske Fiat som leverer. Båtliv har ikke testet denne båten, men vi har testet en lignende åpen båttype på 40 fot sammen med italieneren Fabio Buzzi. Den gangen klarte vi 80 knop på Lake Como med samme motoroppsett.

Du kan selv se båten under utstillingen "Båter i Sjøen" i Sandvika første helgen i september.

Båtens moderne konstruksjon og hig tech materialvalg tillater store åpne rom. Og Selv om uteplassen igjen har fått prioritet, vil du under dekk ha relativt store naturlig belyste rom som gir en luftig nok følelse. Dette får de til ved at det er åtte store glassfelter nedfelt i dekk og dørk, og seks til i skroget. I tillegg svever hele dashbordet på en glassvegg som slipper lys ned i kabinen.

Prisen, hold dere fast, er faktisk ikke avskrekkende. 6,5 millioner kroner er det samme som du må betale for en 44 fots Windy, eller halvparten av det Windys åpne Røkke-jolle koster.

I kabin finner du en sofa, dusj og toalett samt to store dobbeltsenger. Akter dobbeltseng under dørk, som mer kan regnes for en stikkøye.

Du kan enten få båten levert med en åpen løsning under dekk der det kun er liten skillevegg til dusj, eller du kan få trukket opp skillevegger i seglduk som skiller rommene fra hverandre.

Hele ideen ved denne båten er at den skal være et robust alternativ til andre sportscruisere.

-Når vi da nesten dobler farten sammenlignet med tilsvarende båter, så må vi være kritiske til hvert enkelt komponent som får lov til å være med i båten. Har ikke de forskjellige elementene en betydning om bord, finner du dem heller ikke i denne båten. Alt om bord skal ha sin spesifike funksjon, sier Henrik Solli i Goldfish.

Den nye Goldfish 50 Ocean er gitt et elegant men brutalt design som gir en perfekt balanse mellom funksjonelle linjer og ytelser. Funksjonelle markante linjer på dekket møter lange myke linjer fra skroget. Det som fremtrer som et lite hangarskip fra en vinkel, former en feminin kurve fra en annen. Dette gir det et utrykk som best kan beskrives som harmoniske motsetninger, skriver verftet i en melding til Båtliv.

-Denne båten skulle egentlig være med å feire vårt 20-årsjubileum i fjor, men nå befinner vi oss 15 måneder etter planen, og båten har vokst fra å være en naturlig etterfølger etter vår forrige ”storbåt” 32 Sportcruiser. Nå satser vi heller på at denne skal bli en ny pioner innenfor det vi liker å kalle power boating, sier Solli til Båtliv.

Teknisk Spesifikasjon:

     

Lengde: 14.95m/50'

Bredde: 3.85m

Vekt:    7.500kg   

Motorer: 2 x FPT (Fiat Powertrain) N67 560 6.7L

Propulsion    Inboard

Max fart estimert: 60+ kts

Passasjerer:    10

Drivstoff: 980L   

Materiale: GRP Divinycell

Skrogdesign: Tre steppet 22 grader V bunn

Klassifisert CE: B - Offshore

Design & Construction:    Pål Sollie

Verft:    Goldfish Boat AS

Estimert pris: 6.5 millioner NOK med alle avgifter inkludert.