Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Norske Berserkere i 100

Norske Berserk Design fra Vestlandet, skal bygge en nyutviklet 34 fots Endurance race båt. Båtene skal bygges ved BananaShark sitt verft i England. Et av setene i båten er ledig for neste års sesong.

Publisert

 Etter Round Britain Race 2008, der blant annet norske Goldfish markete seg sterkt, har det blitt en voldsom interesse for langdistanse offshore løp i Europa. Det er nå blåst liv i mange tradisjonsrike løp som Cowes Classic, som går fra Cowes til Torquay, og tilbake nonstop. Verdens tøffeste utholdenhetsløp innen offshore, er Round Britain Race, og deres nye design er beregnet for å kunne stille i en av klassene der. Neste Round Brittain er planlagt til 2012, men allerede til neste år vil mankjøre et rent løp bare for RIB båter etter nesten samme løype.

-Vi har designet en båt der vi har lagt vekt på både få høy hastighet med relativt beskjeden motor effekt, og på lage båten så sikker som mulig. Vi har designet en sikkelig sterk sikkerhetscockpit in henhold til UIM reglene, der mannskapet blant annet har oksygentilførsel dersom båten skulle gå rundt. Erfaringer fra V24 klassen har vist denne type cockpit, der en sitter fast spendt med 5 punkts sikkerhets seler, er overlegen ettersom de fleste alvorlige skader skjer dersom en treffer båten når en blir kastet ut i fart, sier Petter Martens i Berserk Design.

For å få høy fart med beskjeden motor er båten er designet med 2 1/2 progressive stepp i bunnen som har planing pads, designet er et resultat av både modell testing og CFD (Computational fluid dynamics ) beregninger. Dette har tatt land tid og gitt meget gode resultater. Foreløpig har vi planlagt å bygge 2 båter. Den første skal bygges for fabrikkteamet til BananaShark og rigges med to Steyr diesel motorer på 295hk hver koblet opp mot Arneson ASD6 overflate drev. Dette vil gi en toppfart på over 65 knop. Denne båten skal rigges med 4 seter, hvor av det ene er ledig.

-Her er det en unik mulighet til å bli del av meget erfarent og suksessrikt racing team og kjøre hele Endurance serien i 2010. BananaShark kan tilby opplæring dersom det skulle trenges, sier Martens i en pressemelding. Den neste båten skal bygges for engelsk kunde og blir en versting med to HP525 EFI motorer på 525hk hver fra Mercury Racing, dette vill gi en toppfart på godt over 90knop, sier Martens i en pressemelding.

Berserk Design har kontor på Bømlo i Hordaland og er drevet av Petter Martens som har bred erfaring med prosjekter med alt fra RIB’s til Offshore 1 katamaraner, han var en av hovedmennene bak VSD, (Variable Surface Drive) fra Yellowfin.

For mer informasjon:

www.berserkdesign.com

www.bananasharkracing.com