Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Norgesbåt fra Finland

Finske Minor 36 WA Offshore er blitt kongen av kompromisser. Se film fra prøvekjøringen!

Publisert
Dim: 64x86px Description: Notes:
Dim: 64x86px Description: Notes:

>> Se film

>> Se bildespesial

>> Last ned hele artikkelen

Her får du en optimalisert norgesbåt av finsk herkomst som dekker de fleste bruksområder. Etter denne testen har vi innført uttrykket «Minor-vær»!

Vi dundrer gjennom bølgene, og kjenner på sansene, på konsentrasjonen, vi lever. Vindusviskerne går på høygir. Oslofjorden har tatt frem sin mest krevende sjø, med kortfrekvente bølger på én til to meter. Fartsmåleren står på 40 knop, men hva gjør vel det? Om bord i Minor 36 Offshore er vi både varme og trygge. «Minor-været» gjør dette til en seilas for oss som liker ruskeværsdagene bedre enn det solvarme havblikk. Godt å vite at den har CE-klasse B Offshore. Det betyr at den skal tåle en signifikant bølgehøyde på fire meter i vind opptil 20 sekundmeter.

Flere kompromisser

Kompromissene i denne båten går først og fremst på at man bare nesten klarer å få til en fullverdig bobåt ut av dette. Men, for all del. Her har man to doble sovelugarer og to bad. Akterlugaren, som er litt mer kronglete å finne nedgangen til, fordi du må løfte bort deler av sofaen i salongen for å finne trappen, åpenbarer seg likevel med en dobbel- og en enkeltseng som kan settes sammen til fire sengeplasser om man er veldig glad i hverandre.

På grunn av at det er gitt plass til trygge og brede gangveier på begge sider av styrehuset utvendig, må man nødvendigvis ta igjen dette på plassen i styrehuset. Her blir det trangere om du sammenligner med en vanlig flybridge- eller hardtop-båt. Det er likevel plass til det meste du behøver for å tilbringe noen dager om bord. Byssa er tradisjonell, men funksjonell.

Se film (artikkelen fortsetter under filmen):

Nominert til årets motorbåt i Europa

Båtliv har tatt seg til rette om bord i Minor 36 Offshore av flere grunner denne supersure høstdagen. Vi skal teste om dette er en skikkelig drittværsbåt, og vi skal se om den klassifiserer seg til og eventuelt vinner klassen sin som nominert til Årets Motorbåt i Europa. Vi er ikke alene om å ta den bestemmelsen, men det føles alltid godt å komme vel forberedt til jurymøtene. Kåringen blir under båtmessa i Düsseldorf i januar 2013.

Tekniske data:

Lengde: 11,80 m

Skroglengde: 10,67 m

Bredde: 3,60 m

Dyptgående: 1,10 m

Vekt: 8,00 tonn

Totalhøyde: 3,19 m

Senger: 5

Drivstofftank: 860 l

Vanntank: 300 l

Septiktank: 80 l

Batteripakke: 5 x AGM 90 Ah, 1 x AGM 50Ah

Motorpakker:

Singel:    400 hp (28 knop)

Anbefalt: 2 x 330-400 hp (35-42 knop)

Fartsområder: 25-45 knop

CE kategori: B-Offshore

Les hele artikkelen i Båtliv nummer 9 2012. Artikkelen lastes ned gratis for abonnementer, og 50 kroner for ikke-abonnementer.