Norges mest originale bobåtprosjekt?
Norges mest originale bobåtprosjekt?
Norges mest originale bobåtprosjekt?
Norges mest originale bobåtprosjekt?
Norges mest originale bobåtprosjekt?
Norges mest originale bobåtprosjekt?
Norges mest originale bobåtprosjekt?
Norges mest originale bobåtprosjekt?
Norges mest originale bobåtprosjekt?

Norges mest originale bobåtprosjekt?

Ønsker du å skille deg kraftig ut som båteier kan vi anbefale denne norskbygde katamaranen. Bedre og mer original bobåt skal du vel lete lenge etter.

Publisert Sist oppdatert

Det ligger mange timer med prosjektering og planlegging bak denne norskbygde båten. Det startet som et seriøst prosjekt hvor man øsnket å ta frem en helt ny type passasjerkatamaran. Båten er bygget på Hitra i Trøndelag, ikke lang fra der selger oppholder seg. Selger ønsker ikke å stå frem med prosjektet, men sier han skal svare de som ringer, og henviser ellers til den fyldige annonsen på FINN.

Båten har vært prøvd med 20 passasjerseter om bord, og er beregnet for innenskjærs trafikk. Den tåler godt bølger opp til en viss størrelse, men liker seg best så lenge signifikant høyde ikke overstiger meteren, i følge de som har vært med å konstruere båten. De torpedoformede skrogene penetrer sjøen. Det vil si båten går rett gjennom bølgene, og derfor har den sine begrensninger når bølgene blir for høy. Båten er enormt sterkbygd, og siden dette var et prosjekt er den dimensjonert som en prototyp.

Tidligere stod det to 270 hk motorer i hvert skrog. Da gikk den 25 knop med trekvart belastning på motorene. Med de to 79 hk dieselene som følger med dette prosjektet er den beregnet å gå cirka 12 knop. Og med en tankkapasitet på 1880 liter diesel, trenger du ikke å tenke på etterfylling den første sommeren for å si det sånn.

Det er mye som ligger klart for en eventuell ny eier. Dørker er lagt, styrekonsollen er faststøpt slik det var i den originale båten. Det er laget inredningsforslag ut fra at båten skal kunne brukes som en fullverdig bobåt eller hytte på sjøen. Dørken tilsvarer en boflate på 50 kvadratmeter. Det følger enormt mye utstyr med, og for en som er nevenyttig og som tåler å skille seg litt ut i skjærgården kan dette bli en drømmehytte, med særdeles god bruksøkonomi som båt.

Modell SWATH (Modified) Årsmodell 1995

Lengde i fot: 42 fot

Lengde: 12,8 m

Bredde: 660 cm

Dybde: 150 cm

Motor inkludert: Ja

Motormerke: 2x 79 hk Peugeot Citroen 1,9

Motortype: Innenbords

Drivstoff: Diesel

Vekt: 10 000 kg

Materiale: Plast

Farge: Hvit

Sitteplasser: 20

Soveplasser: 6

Maks fart: 12 knop