PÅ TUR: OVER TIL SHETLAND

De viktige forberedelsene

Det er ikke noe galskap i å ta turen over til Shetland med en åpen motorbåt, men forberedelsene er elementært.

Publisert Sist oppdatert

Sikkerhetsutstyr

Vi hadde to nivåer på utstyret til overfarten:

1. Hold båten flytende, all erfaring tilsier at i en krise hold deg ved båten så lenge den flyter, og det gjør den lenge! Mye lenger en du tror. Vi hadde med plugger til å tette hull i skroget med, samt verktøy for å kunne gjøre noen nødreparasjoner. Og ulike limtyper både tokomponent og av typenTec 7 Sikaflex. Vi hadde også med oss litt glasfiber, polyester og herder. Alle større båtutstyrsforretninger har dette. I tillegg hadde vi med dobbelt sett drivstoff-filtere.

2. Navigasjon og værmeldinger. Jeg har alltid med med meg papirkart, og vi tegnet alltid inn ruten på kartet og noterte kursen før vi stakk til havs. Men siden brukte vi ikke kartene. Her ombord er det moderne kartplotter som gjelder. I en så hurtig båt er velger jeg bort autopilot til fordel for en ekstra plotter som backup. Vi hadde i tillegg med oss en håndholdt gps som gikk på batterier, både som sikkerhetsutstyr,for turer i land og som reserve om vi måtte gå i redningsflåten. Underveis noterte vi med faste mellomrom posisjonen slik at om all elektronikk skulle svikte så hadde vi omtrent posisjon. Underveis var det stadig kontroll mot magnetkompasset. Det vi brukte mye tid på var å sjekke værmeldingene. Ikke bare de norske men også de britiske. Vi så på langtidsmeldingene for å se om det var meldt tåke eller kraftig vind i nær fremtid. Vi hadde også alliert oss med min bror så når vi nærmet oss point of no return, ringte vi han og fikk siste værmelding. Da kunne vi snu om det var dramtiske værendringer Vi valgte konsekvent å bli i havn om vi ikke fikk stabile gode værmeldinger. Så når de hardbarka havseilerne reiste ut valgte vi en å leie bil for å se Shetland. Ikke minst kan den lokale puben være et sted for å nyte en øl mens man får råd og spørsmål fra lokalbefolkningen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her