Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nordmennene backer ut av Offshore-1

Opp som løver og ned som hva? Det kan bli nesten tomt for norske båter og førere under årets sesong av Offshore-1.

Publisert

Jotun er ute som hovedsponsor for Jørn Tandbergs båt. Pilot og førstereis i fjor, Inge Brigt Aarbakke i ”Jotunbåten”, innrømmer overfor Jærbladet at de sliter med sponsorer. Han ønsker ingen mellomløsninger, og vil ha en tung sponsor inn som kan gjøre at teamet satser 100 prosent fra første samling. Fristen for å melde seg på til serien gikk ut onsdag 25. februar.

–Jeg kjører ikke for å bli nummer ti. Kravet mitt er at pallplasseringen er innen rekkevidde i hvert løp. Jeg er ikke med bare for å bli med. Jeg må jo ha tro på at det ordner seg, og jeg er veldig innstilt på å stå på startstreken i sesongens første race i Quatar 25. april, sier Aarbakke til Jærbladet.

Jørn Tandberg er hovedeier på gamle Jotun. Han sier båten blir meldt på til årets serie uansett utfall av sponsorjakt. Det er heller ikke klart hvem som kommer til å sitte ved siden av Tandberg i pilotsetet. Han tar ikke hvem som helst, og mener det ikke finnes flust med førere med tykk lommebok om dagen. Båten har heller ikke fått noe navn ennå, men avviser ikke at navnet kan bli Welmax. Navnet på Tandbergs eget firma.

–Keep it in the family. Får jeg ikke en kompetent fører, tar jeg heller sønnen min på 22 år om bord. Han har førerlisens og lang erfaring med båt, sier Tandberg til Båtliv.

Slik situasjonen er per i dag, er det kun en en båt i Offshoresirkuset som får norsk fører. Det blir Pål Virik Nilsen fra Sandefjord. Han regnes nå som proff-fører, og sitter i en av de to australske Maritimobåtene som i år kommer inn i den europeiske serien.

Kolbjørn ”bonden ” Selmer satset høyt i fjor, men han sliter også med å skaffe seg sponsorer til en ny sesong i Veneta Marines gule båt.

–Finanskrisen har slått til for oss også. Det var lettere å skaffe sponsorer i fjor. Mange velger nå å sitte på gjerdet. Dette gjør at jeg per dags dato ikke sitter på noe annet håndfast enn lysten til å kjøre. Synd, for det ville nesten vært som Arendal å kjøre i årets runde i Alicante. En av Europas mest moderne havner tilpasset vannsport, og med tribunene fulle av spania-nordmenn, sier  Selmer til Båtliv.

Kolbjørn Selmer sier det ikke mangler på tilbud om plass i båt, og avviser heller ikke at han shopper plass på flere fronter. Han har ikke fått noen tidsfrist fra italienske Veneta Marine, når eventuelle sponsorpenger bør være inne. Han presiserer at det ikke står på lysten, men at det bare vil oppfattes dumt om han tar en plass, uten at penger er på plass.

–Men jeg aksepterer også fullt og helt om det ikke blir kjøring på meg i sommer, sier Selmer.