Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nå kommer pod-drift for énmotorsbåter

Girspesialisten ZF Marine lanserer en etterlengtet «single» løsning av fabrikkens velkjente pod-drev.

Publisert

ZF 2800 POD kan bli et spennende alternativ til både hekkaggregat og akseldrift på båttyper som så langt ikke har kunnet montere doble pod-systemer, enten de har vært levert av tyske ZF, som CumminsMercruisers Zeus-system eller kommer fra Volvo Pentas fremovervendte IPS-serie.

Fungerer som en dobbeltinstallasjon

Det nye systemet er utviklet i samarbeid med SeaVee boats, og målet har vært å oppnå den samme smidigheten og drivstofføkonomien som kjennetegner de eksisterende, doble pod-systemene. Ved siden av at ZF 2800 POD nå kan dreie 180 grader, har ZF utviklet en ny baugtruster som supplerer drevet under manøvrering.

Ved å integrere de elektroniske styringssystemene for pod og thuster mener ZF at joystickkontroll og manøvreringsfrihet i alle retninger kan oppnås også på mindre båter der vekt, kostnader og plass gjør det umulig å montere doble pod-installasjoner.

Mange smarte muligheter

ZF 2800 POD takler motoreffekter på opptil 480 hestekrefter og ZF 185 AC Thruster er designet for å kunne operere i halvtimelange, sammenhengende driftssykluser.

Det hele styres av ZF Marine SmartCommand-kontroll, som tilbyr flere muligheter for tilpasset manøvrering av båten under sakte gange, samt finmanøvrering når skipperen skal legge til kai, plukke opp teiner eller for den del redde havarister fra sjøen.

Den nye løsningen støtter også iAnchor station-systemet, der skipperen «låser» fartøyes posisjon innen en radius på under én meter ved å trykke på en knapp. Dette er en nyttig når båten venter på kaiplass eller ledig plass på bunkringsanlegg, og er også en flott funksjon for fiskeinteresserte. Med iAnchor programmeres båten til å bli stående på en god fiskeplass, uavhengig av strøm og vind.