MED HONDA: Norskeide Oceanmaster får fra nyttår Honda på hekken.
MED HONDA: Norskeide Oceanmaster får fra nyttår Honda på hekken.

Nå blir det Honda for Oceanmaster

Oceanmaster bytter fra Suzuki til Honda på hekken.

Publisert Sist oppdatert

Oceanmaster er et norsk varemerke, utviklet av Fritids-senteret. Fritid-senteret bygger sine båter hos Admiral Boats i Ostrada i Polen. Frem til nyttår er de blitt levert med motorer fra Suzuki, men også fra Evinrude. Båtliv har gjort flere tester av OceanMaster. Blant annet testet vi OceanMaster 660 som leveres som tre forskjellige båter (WA, DC og BR) med Evinrude i 2011. Mens Ocanmaster 720 WA kjørte vi med Suzuki i 2009.  Nyeste prøvekjøring av Oceanmaster er 630 WA som ble kjørt i fjor, den gang med Evinrude på hekken.  Av andre modeller fra Oceanmaster kan du også lese Båtlivs test av 550 og 605.

Samarbeidet med Kellox som er norsk distributør av Honda utendbordsmotorer er nå signert, og starter allerede neste måned.  Fritids-senteret opplyser at i 2016 er det lagt opp til en import av rundt 150 båter. I tillegg vil Fritid-senteret utvide produktspekteret, og også ta inn et visst antall båter som distribueres av Kellox. Det er da snakk om AMT og Silver-aluminiumsbåter.

Tar inn andre båter

SAMARBEIDER: Finn Høge hos Kellox og Knut Haneborg hos Fritids-senteret er godt fornøyd med samarbeidet som nå er inngått.
SAMARBEIDER: Finn Høge hos Kellox og Knut Haneborg hos Fritids-senteret er godt fornøyd med samarbeidet som nå er inngått.

Salgs- og markedssjef for Honda Marine i Kellox, Finn Høge, sier i en pressemelding at han ser fram til samarbeidet med Fritids-senteret.

– Vi er glade og stolte over å få til en avtale med Knut Haneborg og OceanMaster. Det er meget positivt å få en så kompetent produsent og forhandler på laget, og vi ser fram til et langsiktig og godt samarbeid. Det er også viktig å få et stort og flott utstillingslokale for blant annet AMT og Silver i dette området, sier Høge i pressemeldingen.

Knut Haneborg er heller ikke fri for lovord for sin nye samarbeidspartner.

– Vi har klokkertro på Honda sine produkter, noe vi oppfatter som det beste på markedet, sier daglig leder Knut Haneborg i pressemeldingen.

Parnterbytte ikke uvanlig

Bytte av motorleverandør er ikke uvanlig innad i båtbransjen. Etter at Askeladden gikk konkurs med Brunswick som medeier og Mercury på hekken, kom de tilbake uten amerikanske deleiere og med Suzuki på hekken. Mens Skibsplast i sin tid gikk over fra Suzuki til Mercury. Men flere produsenter legger også opp til at båteier selv kan bestemme hva slags motor man vil ha på hekken. En av de siste mer merkbare motorbyttene var vel Pioner som byttet fra Kellox (med Honda) til Yamaha Scandinavia. Buster er tradisjonelt levert med Honda i Finland og Yamaha i Norge, men etter at Yamaha har kjøpt opp Buster blir det Yamaha for Buster i alle land.