Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Motorbåtimporten ned 31 prosent

Importen av motorbåter med innenbordsmotor falt 31 prosent i 2012.

Publisert

Store bildet: Én av tre motorbåter med innenbordsmotor som importeres til Norge kommer fra Storbritannia, og Princess troner på toppen. Arkivfoto Båtliv.

I løpet av årets første 11 måneder er det importert motorbåter til Norge til en verdi av 504 millioner kroner. Dette gjelder motorbåter med innenbordsmotor.

Til sammenligning ble det i samme periode i 2011 importert båter til en verdi av 736 millioner kroner. Med andre ord var det en nedgang i motorbåtimporten på 232 millioner kroner fra 2011 til 2012, viser importstatistikken fra SSB.

Over 90 prosent av motorbåter med innenbordsmotor som selges i Norge er laget av glassfiber (plast). Fra januar til og med november ble det solgt båter med innenbordsmotor i andre materialer enn glassfiber for 29 millioner kroner, ned fra 36 millioner kroner året før.

I løpet av de siste årene har en rekke norske motorbåtprodusenter gått konkurs, innstilt produksjonen eller flyttet ut av landet. Dette gjelder kjente merker som Nidelv, Scand, Skibsplast, Viksund og Windy. Importstatistikken omfatter derfor nå mesteparten av båtmarkedet i Norge.

Særlig sommermånedene sviktet i 2012. Mens det i mai, juni og juli 2011 ble solgt motorobåter med innenbordsmotor for 379 millioner kroner, var det tilsvarende salget i år på 220 millioner kroner. 

Høsten har vært relativt gode salgsmåneder de to siste årene, med 90 millioner kroner i importverdi i september, oktober og november 2011 og 82 millioner i tilsvarende periode i 2012.

Les også: Båtlivet inn i 2013

Princess

Engelske motorbåter har i mange år vært populære i Norge, og særlig Princess har en sterk posisjon i det norske markedet. Fra januar til og med november i år har vi kjøpt motorbåter med innenbordsmotor til en verdi av hele 155 millioner kroner fra Storbritannia.

NordWest

Svenskene lager mange fine motorbåter, som også er populære i Norge. NordWest, Nimbus, Uttern og Ryds er noen av de mest kjente svenske båtene på det norske markedet. Fra januar til og med november har vi importert motorbåter med innenbordsmotor til en verdi av 67 millioner kroner fra Sverige.

Targa

Finnene følger i hekken på svenskene når det gjelder salg av motorbåter med innenbordsmotor i Norge. Minor, Targa, Paragon og Aquador er noen av de mest populære finske båtene i dette segmentet på det norske markedet, og vi importerte finske båter til en verdi av 62 millioner kroner i årets første 11 måneder.

Bavaria

Tyskland seiler opp som en stadig større eksportør av motorbåter til Norge. Fra januar til og med november har vi importert motorbåter med innenbordsmotor til en verdi av 43 millioner kroner fra Tyskland, og det er særlig Bavaria som leder an når det gjelder eksport av fritidsbåter fra Tyskland til Norge.

Nordkapp

En rekke båter som vi ofte tenker på som norske, bygges nå i Polen. Dette gjelder blant annet Nordkapp og OceanMaster, og fra og med neste år blir også enkelte Windy-modeller bygget her. Importen fra Polen utgjorde i årets første 11 måneder 31 millioner kroner.

Grand Banks

USA er verdens største produsent av fritidsbåter. Trawleren Grand Banks er blant kjente merker i segmentet motorbåter med innenbordsmotor, og vi importerte i årets første 11 måneder båter til en verdi av 26 millioner kroner fra onkel Sam.

Marex

Skorgenes og Marex er blant norske båtprodusenter med produksjon i Litauen. Vi importerte motorbåter med innenbordsmotor for 10,5 millioner kroner herfra i løpet av årets første 11 måneder.

 

Jeanneau

Frankrike og Italia er to stormakter når det gjelder båtproduksjon – det er nok å nevne Azimuth, Riva, Ferretti, Prestige, Monte Carlo,  men salget av motorbåter til Norge er foreløpig beskjedent.

Vi importerte i årets 11 første måneder motorbåter med innenbordsmotor fra Frankrike for 17,4 millioner kroner og fra Italia for 14,6 millioner.