Mission complicated

Noen ganger kan alt gå galt når vi tester båter. Vi var i Monaco for å prøve noen av Beneteaus nyheter. Det ble en serie uheldige hendelser.

Publisert

Det er ikke alltid alt går som planlagt, spesielt når en av verdens største båtprodusenter inviterer presse fra hele Europa for å teste deres nyeste båter i løpet av en uke i Monaco.

Vi tar første tur med Monte Carlo Open på 32 fot. Båten ble vist for publikum på Båter i Sjøen i september i fjor. Den største nyheten er Monte Carlo 32 Hard Top. Vi vil bruke anledningen til å kjøre begge.

Bølger

Når man er på slike pressevisninger er det mange som vil ut og testkjøre. I tillegg til en representant fra Beneteau som skal lose pressen ut får vi med to båtjournalistister om bord, en av  dem rundt 80-årene.

– Det er kanskje mye for en 32-foter, påpeker vår kollega fra Tyskland og viser til bølgene. Kanskje har han rett, men bølgene gir også muligheten til å teste båten i annet enn godvær. Han setter seg først til rors, gir gass og gjør noe som ligner et hopp før han trekker gassen tilbake og skjønner hva som er i ferd med å skje. Eldstemann ramler nesten sammen, men holder blikket støtt fremover. Monte Carlo har gode håndrekker for sidemann, det skal de ha. Sjåføren registrerer situasjonen og han holder godt under 3000 omdreininger.

Så er det vår tur.

– Vær forsiktig, advarer den litt oppgitte sjøføren og nikker mot sidemann. Når 32-foteren får noe som ligner et svev slår den godt ned i sjøen igjen, med et lite brak. Vi tar ikke sjansen, og følger den innførte kjørestilen.

Ny mulighet

Det er jo ikke noe stort problem. Vi skal ta over Monte Carlo Open, og skroget er det samme. To italienske journalister fra et annet blad er med, i tillegg til vår tyske kollega. Den ene italieneren starter kjøringen, før tyskeren tar over. Det tas hensyn til at alle skal kjøre og tiden er begrenset. Solidariteten er det ikke noe i veien med, men bak oss kommer Kystvakten fra Monaco. Med blålys og to mann huiende på dekk.

– Kjør inn til havnen, beordrer de. Inne på havnen blir det full papirsjekk.

Så er det lunsj.

Håpet som brast

Vår neste tur er med Beneteau Antares 8. Vi tar interiørbilder, og Antares 8 er nærmest i boks, nå er det bare kjøringen igjen. Også denne gang er det med en fra Beneteau og båtjournalister fra to andre blader. Det har blåst opp og bølgene er større enn noen gang, men denne gang skal vi klare det. Båten ser ut til å takle bølgene godt, og ingen ting kan stoppe oss. Heller ikke Kystvakten, som nå har fått med seg at det er Frankrikes største båtprodusent som demonstrerer båtene for verdenspressen.

– Kjør tilbake, nå med en gang, sier den ene båtjournalisten, noe bleikere. Han har ryggsmerter etter å ha vært med i en annen båt tidligere på dagen.

På vei inn mot havna møter vi Monte Carlo-båtene. Vi benytter anledningen til å begynne å knipse noen bilder, helt til arrangøren for båttesten dukker opp på dekk og vinker mot oss og gir tegn på at vi ikke skal ta bilde.

Vår kollega i Seilas kommer i samme øyeblikk seilende ut fra havnen. Vi har lovet å bidra med bilder. Vi er på båttest, og gir oss selv et halvt minutt til, inntil Monte Carloen ligger inntil og arrangøren snakker med representanten fra Beneteau.

– No photo, beordrer han.

– Hvorfor, spør vi oppgitt, men som franskmenn flest er engelskkunnskapen begrenset, og vi får ikke noe svar. Det viser seg at skarven av journalister i Monte Carloen ønsker å ta bilde – av vår båt.

Vi finner en plass på dekk der vi ikke blir med på bildene som tas fra den andre båten.  Vi rekker å knipse et par bilder til av seilbåten som prøves av Seilas – men vi blir raskt beordret til å komme inn igjen og sette oss på grunn av bølgene, og så:

– No photo!

– Pleaaaase, kjør inn til havnen igjen, jeg har store smerter i ryggen ber journalisten som er blitt helt glemt. I mellomtiden har journalistene i Monte Carloen fått anledning til noen gode bilder – av noen lutfige svev.

Det hører også med til historien at en journalist som var med i den ene seilbåten ble sjøsyk. Han ble dermed en av de første som fikk testet båtens toalett. Som var satt opp, men ikke koblet til...