Miljøteknologi:

Bygget for resirkulering

Plastbåter er et miljøproblem. Aluminum er bedre, særlig når båten fra starten av konstrueres for maksimal gjenvinningsgrad.

Publisert Sist oppdatert

I samarbeid med Hydro lanserer det nye nederlandske firmaet Vaan det som skal være verdens mest bærekraftige fritidsbåt i det mer luksuriøse segmentet.

Katamaranen Vaan R4 er bygget nesten utelukkende av «sirkulære materialer», inkludert resirkulert aluminium fra Hydro.

I tillegg brukes andre naturmaterialer som det silkelignende materialet lyocell, kork, lin, sertifisert treverk og et plantebasert lær-alternativ laget av ananasblader.

Store miljøutfordringer

Hvert år blir det i følge Hydro skrapet og brent 78.000 båter bare i Europa. Mindre enn tre prosent av de utrangerte båtene blir demontert.

– En av de største utfordringene i bransjen er at mange av produktene som designes og produseres er for vanskelige eller for dyre å demontere og resirkulere når de ikke lenger er i bruk. Vi er stolte over å kunne jobbe med et visjonært selskap som Vaan for å ta tak i disse utfordringene, og for å bidra til den aller første resirkulerbare yachten, som er bygget med vår 75 prosent resirkulerte aluminium, sier Marjin Rietveld, direktør for Offshore and Marine i Hydro, i en pressemelding.

Tverrfaglig samarbeid

Initiativtagerne mener at bærekraft ikke er første man tenker på i de mer tradisjonelle delene av båtbransjen.

– Utvikling av en 100 prosent sirkulær løsning krever samarbeid på tvers av hele verdikjeden. Hydros kompetanse har da vært uvurderlig, supplerer Igor Kluin, grunnlegger og administrerende direktør i Vaan.

Det foreligger ingen «ekte» bilder av den nye båten og ingen detaljerte tekniske spesifikasjoner er så langt offentliggjort for Vaan R4, men skissene viser at innredningsalternativene i bunn og grunn følger normene for romslige seilkatamaraner. Ifølge Vaan får båten en startpris på vel 400 000 euro uten moms.