Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Middelaldrende<br>stoppes oftest

&ndash; Verstingene i Indre Oslofjord er båtførere mellom 30 og 50 år, sier Roar Isaksen i havnepolitiet. 

Publisert

Båtliv skrev tidligere i dag om forsikringsselskapet If sin skadestatistikk som viser at aldersgruppen som blir pålagt obligatorisk båtførerprøve også har størst skadefrekvens. Havnepolitiet i Oslo opplever derimot ikke aldersgruppen med størst skadefrekvens som verstingene.

–  I vårt område er det faktisk ikke den yngste gruppen vi har mest kontakt med, sier Roar Isaksen, sjef for havnepolitiet i Oslo, til Båtliv.

– Derimot har vi mer å gjøre med mellomgruppen, de mellom 30 og 50 år, men også noen av de yngre, sier Isaksen.

Kjenner ikke sine begrensninger

Han påpeker at havnepolitiet i Oslo er strenge med hastighetsbestemmelsene, og at dette har spredt seg i båtmiljøet.

– De yngste kjører forholdsvis pent her inne. Men det vi må tenke på når det gjelder Indre Oslofjord er båtplassene. Det å få en båtplass her inne er ikke lett for en i alderen 16 til 20 år, på grunn av de høye prisene – og det må også være med i kabalen, som gjør at vi får det bildet vi får, sier Isaksen. Jeg vil tro dette blir annerledes når vi kommer til Tjøme-skjærgården og videre sørover, sier Isaksen.

Hans erfaring er at de som ikke viser hensyn er de som ofte kjører litt større båter, og han mener at mange av disse faller under gruppen som hadde trengt en obligatorisk opplæring.

– De skjønner ikke helt kreftene som virker når de kjører en så stor båt, og er heller ikke alltid like godt kjent med regelverket, sier Isaksen og påpeker at båtfolk generelt sett er flinke.

Sanksjonsmulighet

Når den nye båtførerprøven trer i kraft fra våren 2010 får politiet mulighet til å frata retten til å kjøre båt, også blant de som ikke er pliktig til å ta den obligatoriske båtførerprøven.

– Og det synes vi er veldig, veldig positivt. Dette er et sted å begynne. Og de som er unge i dag blir jo framtidens båtførere, og de drar jo med seg denne kunnskapen. Dette er en veldig god start, sier Isaksen.  Han påpeker at skadefrekvensen til If helt sikkert er riktig

– Men jeg vil anta at det er større utbetalinger til gruppen som er høyere opp, ettersom de kjører helt andre typer båter enn de yngste, sier Isaksen.

Hva mener du? Er det riktig at de som er eldre enn 30 år skal slippe unna å ta obligatorisk båtførerprøve? Skriv inn din kommentar under artikkelen.