Reidar på Miami Boat Show, del 1:

Fart, luksus og størrelse på Miami Boat Show

– Å beskrive trender blir vel mer å diskutere forskjeller på båtliv mellom Europa og USA, men jeg skal gjøre et forsøk, sier Reidar Kjelsrud. I en miniserie deler den tidligere generalsekretæren i KNBF sine inntrykk fra Miami Boat Show.

Publisert Sist oppdatert
Tidligere president i Kongelig Norsk Båtforbund, Reidar Kjelsrud.

BÅTMESSEBLOGG:

Reidar Kjelsrud, tidligere generalsekretær i KNBF er mer enn gjennomsnittet båtinteressert. Han har fremdeles moro av å gå på båtmesse, i inn- og utland. De fleste av inntrykkene og nyhetene som ble presentert i Düsseldorf i januar er nå fordøyd, og da er på tide å se litt på hva som skjer på andre siden av dammen. Her følger hans inntrykk fra Miami Boat Show.

Del 1 av 5:

Amerikanere med uanstrengt økonomi ser ikke ut til å ha noen begrensninger på hvor mye penger de kan bruke på en hurtiggående havfiskebåt. Den skal ha all mulig luksus, i tillegg til fart og størrelse. Dette fenomenet gjør at antallet sportsfiske-båter, les overmotoriserte senterkonsollbåter med hard- eller soft-top for solskjerming, finnes i et usannsynlig antall fabrikat. Utrolig mange nye fabrikat i år, og messen preges selvfølgelig av denne litt sære interessen.

Påhengsmotoren vinner stadig terreng, og det er nesten ikke en båt med innebords å se.

Som eksempler på at noe skjer, så har både vannjetbåtens Rolls-Royce, Hinkley og den amerikanske Riva’en, Chris-Craft, er nå begynt å utstyre båtene sine med påhengere!

Den største senterkonsollbåten på messa er en HCB Sueno 65 med 5x627 Seven Marine påhengsmotorer. De stilte med en ny båt i år, så da har de i alle fall fall fått solgt en siden i fjor. Tankkapasitet for bensin er ca 7500 ltr. Tenk dere om en sånn båt kommer inn på en norsk marina i fellesferien og ber om full tank!

To båter kom på delt førsteplass i klassen for «flest påhengsmotorer»:

1: Den nye Cigarette Tirranna 59’ med 6x400 Mercury R. Båten veier ca 15.000kg og har tankkapasitet for 670 (3760 liter)nautiske på cruisefart. Det gir et forbruk på drøye 5,5 ltr pr nautisk som egentlig ikke er så galt. Ikke mange dieselbåter som gjør det samme, med samme farten. Men allikevel ... Toppfart på oppunder 70knop!

2: Premierebåten Scout 530 LXF tar skrittet opp i samme klassen med 6x400 Mercury R. (forkortelsen i modellnavnet står for Luxury Fishing). Båten er laget i vakuumstøpt epoxy med carbonfiber som gjør den litt lettere enn Cigaretten, som igjen gir muligheten for å redusere på tankkapasitet. Denne har «kun» ca 3800ltr tank-kapasitet :-). Hvis noen skulle lure, årets produksjon er utsolgt, og det er lang ventetid. Standard motorisering er 4x425 Yamaha, men du kan få hva du vil, dog ikke utover 2700 hk.

Del 2 publiseres 23. februar. Da kan du lese om Reidar Kjelsruds inntrykk av årets trender på Miami boat show.

Reidars båtmesseblogg

Del 1:

Årets trender på Miami Boat Show

Del 2, publiseres 23. februar:

Dette er årets motornyheter i USA

Del 3, publiseres 25 februar:

Motorbåtnyhetene

Del 4, publiseres 28. februar:

Elektronikktrender fra messen

Del 5, publiseres 2. mars:

Slik kan du selv komme deg til Miami Boat Show