Boot

Marex for all slags vær

På nye Marex 375 er akterkabinen fjernet, og det fris til det enkle båtlivet.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Espen Aalrud ønsker velkommen ombord

Düsseldorf

Marex 375 er blant nyhetene på Boot. Når vi snakker med designer Espen Allrud, er båten nettopp ankommet fra Litauen, hvor den bygges. Vi får en liten omvisning i nyheten, som på mange måter bygger videre på Marex 370 ACC, men som likevel utgjør et annet konsept. Marex 375 er en båt med to kabiner og to salonger.

Det er en bakveggbåt uten akterkabin. Det er lagt vekt på uteplass og sosiale flater fremfor køyeplass. Båten har en lekker lugar med dobbeltseng i baugen. På styrbord side er det bad, og babord side er det en kabin under salongen, hvor det er mye plass, men lavt under taket.

Himmelen

Salong, førerplass og bysse er som på Marex 370 ACC: Langsgående salong på babord side og bysse i lengderetningen på styrbord side. Det er god plass rundt spisebordet. Byssa er plassert slik at kokken har utsikt over sjøen og samtidig full kontakt med båtfører, og folk i salongen.

Byssa er plassert rett innenfor bakveggen. Hele det store akterdekket er dekket av tak med stor takluke i. Rundt akterdekket går det en kalesje som med enkle håndgrep kan sleides inn i veggen mot salongen. Også over førerplassen er det en stor takluke (hard top).

Med åpen dør og med åpne takluker er dette en båt som slipper hele himmelen og solen inn. Taklukene kan enkelt skyves inn eller lukkes elektrisk, og det går raskt å trekke ut kalesjen rundt akterdekket, om en regnbyge dukker opp.

Enkelt

–    Vi ønsker å gjøre båtlivet enkelt, sier Aalrud, og viser oss flere eksempler enn kalesjen. I dollbordene gjemmer nedfelte luker fendere og fortøyningstamper. Det er bare å vippe dem ut når man trenger dem, og man slipper å lete frem fortøyningene eller feste dem på kryssholtet.

Dollbordet rundt båten er bredt og rikelig med gripelister gjør det behagelig å bevege seg rundt båten, og frem på den brede og maskuline baugen.

Marex 375 leveres med singel eller doble maskiner, og med aksling eller drive, alt etter kundens ønske. Den utstilte båten er utstyrt med to Volvo Penta D4-maskiner med drev. Espen Aalrud estimerer en toppfart på 34 knop for båten.

Den nederlandske forhandleren er om bord når Båtliv blir vist omkring på båten. Han mener at dette er en ypperlig båt for det nederlandske markedet. Ståhøyde på to meter og låsbar bakvegg er blant fordelene han påpeker. Videre mener han at hollenderne vil elske den åpne løsningen med stor salong på akterdekket.

Aalrud antyder at utstilt båt vil koste 3,25 millioner kroner, og han forventer å selge båter på Boot.

Powered by Labrador CMS