OPTIMIST: Daglig leder Leif Bergaas i Norboat tror urolige økonomiske tider kan gagne båtsalget.
OPTIMIST: Daglig leder Leif Bergaas i Norboat tror urolige økonomiske tider kan gagne båtsalget.

Tror økonomisk uro gir større båtinteresse

- Når det er urolige økonomiske tider velger folk å bli ved norskekysten fremfor å reise til utlandet, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Mest hot er de små båtene.

Publisert Sist oppdatert

Det er bare dager igjen til årets store norske båtmesse åpner dørene. Sjøen for Alle i Lillestrøm venter mellom 25 og 30.000 besøkende. Totalt stilles det ut 330 båter i alle størrelser. Men ettersom enkelte aktører av store båter i år velger å holde egen storbåtmesse, blir det noen færre store båter. Likevel blir det også rekord på Sjøen for alle, med båten Mochi Craft 54 Fly - som er den største som noen gang er stilt ut på en norsk innendørs båtmesse. Mest representert blir de små og mellomstore båtene. Daglig leder Leif Bergaas i båtbransjeorganisasjonen Norboat har stor tro på at årets messe treffer godt, ettersom reiselivet i Norge opplever en økning av nordmenn som velger å feriere i Norge, som følge av svak krone.

– Dette ser nå ut til å smitte over på båtfolket. Det er spesielt mellomstore båter som opplever stor interesse. Svak krone kombinert med lav rente gjør at det er flere som tar seg råd til båter selv om økonomien er urolig, sier Bergaas.

Aluminium på vei opp

Han trekker fram spesielt skjærgårdsjeeper og daycruisere som han mener for alvor er tilbake som nordmenns favoritter. Samtidig forventes det at vannscootersalget slår alle rekorder, etter en voldsom økning i fjor. En voksende trend er at båtene skal være enkle å vedlikeholde og å bruke, og samtidig blir det stadig mer populært med aluminiumsbåter, selv om glassfiber fortsatt dominerer i Norge.  Bergås har merket seg at båtene også stadig får større utenbordsmotorer. Ifølge Norboat økte salget av påhengsmotorer større enn 100 hestekrefter alene med over 40 prosent i 2015.    

– Trenden hvor utenbordsmotorer tar over noe av markedet for innenbordsmotorer og hekkaggregat fortsetter. Produsentene lager stadig mer avanserte, miljøvennlige og effektive motorer, og de blir stadig større. Nå har vi fått trefotsyke på båtmotorer også, sier Bergaas.

Buster Magnum E
Buster Magnum E

Samtidig ser vi også at større båter satser på mindre motorer. Nimbus er allerede godt på vei, og Bavaria kommer også med et alternativ med motorisering som gir lavt forbruk og forutsetter mer tid og mindre stress på sjøen.

Askeladden C65 Cruiser
Askeladden C65 Cruiser

– Komfort er fortsatt i høysetet og de store båtene skal ha stor plass, romslige pantryløsninger med oppvaskmaskiner og avanserte ovner. Samtidig når elektronikkutrustningen nye høyder. Hjemme har vi smarte hus, nå har vi også fått smarte båter, sier Bergaas.

NÅ I ALUMINIUM: Nordkapp har lansert aluminiumsnyheten Ranger, og vi fikk anledning til en liten prøvetur ved fabrikken i Polen.
NÅ I ALUMINIUM: Nordkapp har lansert aluminiumsnyheten Ranger, og vi fikk anledning til en liten prøvetur ved fabrikken i Polen.

Båter i tiden

OGSÅ UTENBORDS: Cormate 24 leveres også med utenbords.
OGSÅ UTENBORDS: Cormate 24 leveres også med utenbords.

Av motorbåter som er nær årets trender kan vi trekke fram Buster. Vi har prøvekjørt blant annet Buster Magnum E, som er midt i kategorien som Bergaas trekker fran. Den 6,4 meter lange båten er godkjent for hele 225 hestekrefter og har plass til en hel familie, og vel så det.

Weekendcruiseren Askeladden C65 Cruiser er også en nyhet, og denne er tradisjonelt nok bygget i glassfiber. Båten fikk sin verdenspremiere i Göteborg, men kommer også til Sjøen for Alle.

Holder vi oss litt mer til norske varemerker må vi også nevne Nordkapp som også har kastet seg på aluminiumsbølgen med sin 605 Enduro Ragner. Denne vises også i Lillestrøm. Dette er en norskdesignet bowrider som tar opp konkurransen med aluminiumsbåter som Silver, Yamarin Cross og Buster – for å nevne noen. I tillegg har Nordkapp Norgespremiere med aluminiumsbåten Avant 605 Ranger og aluminiumsbåten Nordkapp Noblesse 605.

Tar vi så vidt over sju meter må vi også ta med Cormate Utility 23 som er konstruert av Egil Ranvig, og er den første båten han har tegnet i samarbeid med sønnen Stian Ranvig. Målet var å lage en enkel og minimalistisk båt, men med kvalitet, finish og detaljer som hører hjemme på øverste trinn i premiumklassen. Den leveres også som en ekstremutgave, altså Cormate 23 Sport Utility - som får en topphastighet på 80 knop.