Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Messas største båt

Fleming 65 er et luksusskip  på 71 fot, medregnet baugspryd, for kresne båtfolk med over 20 millioner kroner i lommeboka.

Publisert

Båtmarkedet preges for tiden av hard priskonkurranse, men Fleming Yachts har gjennom flere tiår valgt en motsatt strategi: Her spares det ikke på noe for å bygge komfortable og sikre båter for kresne og pengesterke båtfolk.

Fleming 65 er sammen med Princess M21 største båt som stilles ut på årets «Båter i sjøen». Båten er egentlig 71 fot om man regner med badeplattform og baugspryd, men denne båten er ikke bygget i en brautende og nyrik ånd. Her er det tradisjonelt håndverk og klassisk eleganse som gjelder.

Storm

Selv generatoren i det store maskinrommet er ytterst diskret, og knapt hørbar under vegg-til-vegg teppene i den store salongen. Hele innredningen er i praktfull massiv teak fra Burma, som vil få enhver representant for Regnskogsfondet til å se rødt. Båtbygger Duncan Cowie forteller for øvrig til Båtliv at man nå vurderer plantasjeteak fra Brasil i stedet for trevirket fra de dype burmesiske skoger, som det nå er blitt knapphet på.

Båten som er utstilt på Kadettangen ved Sandvika kom over til Norge fra Skottland via utstillingen på Orust sist helg. Over Nordsjøen opplevde man storm og bølger på opptil åtte meter. Fleming er bygget for å takle slike forhold. Det er et lite skip med solide dimensjoner og førsteklasses kvalitet på alt utstyr.

Komfort

Nede i maskinrommet arbeidet to MAN-diesel maskiner på 800 hestekrefter hver seg. Dieseltankene rommer til sammen formidable 6500 liter, og rekkevidden for marsjfart er på over 2000 nautiske mil. Cowie opplyser at flere Fleming 55 har krysset Atlanterhavet. Dette er en motorbåtfolkets langturbåt. Marsjfart er rundt 11 knop, mens toppfarten ligger på 17 knop for denne halvplanende båten.

Om bord i den utstilte båten finner du all komfort du kjenner fra landjorden, og kanskje litt til: I Byssa er det induksjonsplater, mikrobølgeovn og oppvaskmaskin, for å nevne noe. Båten er utstyrt med to generatorer i tillegg til to hovedmaskiner. Her finner du også stabilisatorer, thrustere forut og akter og watermaker. Alt elektrisk er strukket med fortinnede kabler.

Finanskrisen

–    Dette er til og med bedre kvalitet enn noe jeg har sett fra svenske verft, sier Peter Johansson i Marstrand Yachts, som importerer båten til Skandinavia, og som tidligere har arbeidet ved Sweden Yachts. Den utsilte båten koster anslagsvis 24 millioner kroner slik den er utstyrt.

Fleming bygger kun 19-20 båter i året. USA er største marked. Verftet er ikke plaget av finanskrisen,  som har kuttet ned ventetiden for kjøperne fra tre til ett år.

Gründer Tony Fleming tilbringer nå selv pensjonsalderen om bord i en Fleming, og har i sommer cruiset rundt Island. Det viser seg også at Duncan Cowie har vært på tokt med Fleming langs hele norskekysten opp til Tromsø da han tidligere i karrieren jobbet som skipper på yachter.

Fleming var teknisk direktør for American Marine, som blant annet bygger Grand Banks, da han startet byggingen av Fleming-båtene på Taiwan i 1986.