Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

MerCruisers nye hjertebarn

Volvo Penta har vært enerådende med sitt IPS-system, men nå entrer MerCruiser markedet med et alternativ. Se film som viser mulighetene til Zeus.

Publisert

Mange er spent på hvordan MerCruisers motsvar til IPS vil fungere. Likheten med Volvo Pentas IPS-system er stor, bortsett fra at dobbelpropellen stikker bakover i stedet for framover, som for mange oppleves som mer normalt.

Minst åtte båtprodusenter vil tilby det nye Zeus-systemet på båter fra 30 til 50 fot. For at dette systemet skal fungere er det avhengig av at båten har tunellskrog. Noen av mulighetene til Zeus skal blant annet være at systemet kan kobles opp mot GPSen og motoren holder da båten på samme posisjon, noe som kan være nyttig når man for eksempel skal fiske, venter på plass for å fylle drivstoff og venter på bruåpning. Zeus trimmer også flapsen automatisk, og stiller seg inn automatisk når man gir gass. Zeus kommer også med en joystick, som skal gjøre at man legger til og kommer seg til kronglete steder som en lek. I tillegg kommer Zeus med et integrert autopilot-system.

Ifølge produsenten skal Zeus gi en reduksjon i drivstofforbruket på 30 prosent og gi 15 prosent raskere båt, sammenlignet med andre båter med innenbordsmotor. Som med Volvo Pentas IPS vil også Zeus brekke av i stedet for å knekke opp i skroget om båten skulle kjøre på hard grunn.

Zeus kommer med to motoralternativer, begge med diesel. Den ene er på 5,9 liter og den andre 8,3 liter sylindervolum, men motorene finnes også i utgaver med forskjellig ytelse.

Se filmklipp av MerCruisers nye stolthet: