Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Mer folkelig RIB

Askeladdens RIB-er i Commuter-serien var fra starten av ment å produseres etter kundens spesifikasjoner. Nå er det bygget tre vidt forskjellige versjoner av tøffingen. Vi har prøvekjørt den «rimelige» enkelt-installasjons-varianten.

Publisert

I fjor høst hadde Båtliv en forrykende tur med Askeladden Commuter 10 RIB med 740 hester, toppfart på 50 knop og en prislapp på nesten tre millioner. I år har fabrikken bygget to nye versjoner av C10: én med enkelt dieselinstallasjon og én med doble påhengsmotorer i grovklassen.

2 x 300 hk Suzuki-versjonen, som ble lasert på «Sjøen for alle» i Oslo, koster over én million mindre enn den første dieselversjonen, samtidig som fartsressursene er i behold – og i slutten av juni inviterte Askeladden på prøvetur med byggenummer tre, en kundespesifisert modell med én D6 370 hk, bedre gangveier langs sidepølsene og forsterket sikring på akterdekket. Askeladden har også gjort endringer og forbedringer i kabinen, og både kontrollene, pantryet og sidevinduene er tilpasset kundens ønsker. 

Grunnprisen på Commuter 10 RIB med D6 370 starter på ca. 1,6 millioner, men med en prislapp på 1,9 millioner, inkludert masse ekstrautstyr, er akkurat denne dieselversjonen bygget «på mål». Kunden er en familie som skal bruke båten til rask og sikker transport til landstedet i Sunnhordland.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her