Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

- Mer enn 150 båter ødelagt

Et stort antall båter i opplag har fått ødeleggelser av uvedkommende som har brukt båtene for opphold.

Publisert

Gjennom vinteren og høsten har romfolk brukt fritidsbåter i opplag på Sjølyst og Karenslyst til opphold og som lagerplass for tjuvgods. Av 1600 båter antar Nils Erik Nilsson at minst 150 er ødelagt.

– Flere av båtene trenger en totalrenovering, sier Nilsson, som er vaktansvarlig for båter i opplag på Sjølyst og Karenslyst.

Vi treffer Nilsson en ettermiddag i begynnelsen av februar. Han har nylig stått opp etter en våkenatt med patruljering i opplagsområdet. To personer ble stoppet da de var på tur opp i en av båtene.

Tilgriset

Nilsson velger ut en av båtene som han vet har hatt ubudne gjester. Ved hjelp av en gardintrapp kommer vi om bord i seilbåten, en litt eldre modell. Under båten ligger en svart søppelsekk med klær. Også under de andre båtene ligger det plastposer og matrester. En stram lukt kan merkes fra båten.

– Se her, den er fullstendig tilgriset, sier Nilsson når vi kommer opp på akterdekket og ser inn i kahytten.

– Mange båter har fått tilsvarende behandling. Vi har fått tilbakemeldinger fra båteiere som ikke ønsker å beholde båten etter at de har hatt ubudne gjester om bord. Selv om toalettene er vinterkonservert er de blitt brukt. De har avføring opp til randen. Når de er blitt fulle, er det brukt bøtter, og ikke sjelden har de veltet eller de er tømt over rekka. Dette er dessverre gjennomgående i flere av båtene, sier en oppgitt opplagsvakt.

Transittlager

I tillegg til båter som er blitt brukt til opphold, er et stort antall også brukt som lagerplass for tjuvgods.

Politibetjent Øystein Falch ved Majorstua politistasjon har vært med på flere pågripelser av romfolk i opplagsområdet.

– Vi har en teori om at båter i området er blitt brukt som transittlager for tjuvgods, men det har vi ikke fått verifisert, sier Falch til Båtliv. Av tjuvgods som er beslaglagt, er det mange kofferter som er stjålet fra flytoget, videre sølvtøy og flatskjermer.

– Vi har også funnet flere datamaskiner fra skrapkassen til Elkjøp, der harddisken er skrudd ut, trolig for videresalg med tanke på ID-tyveri, sier Nilsson. Han forteller at store mengder tjuvgods ble beslaglagt da det ble båret fra båtene og over til varebiler.

Falch tror at razziaer og tilstedeværelse av vaktmannskaper har sørget for at færre nå bruker området. Nilsson bekrefter dette, og sier at de i det siste har funnet mindre tjuvgods i båtene.

– Men dessverre har også noen av båtene tatt skade av at de er blitt brukt som lagerplass, sier Nilsson.

– Truet med kniv

Han viser en båt til som har vært oppholdssted for ubudne gjester. På vei til neste båt ser han en kjenning gående langsetter gjerdet til opplagsområdet. Nilsson har sett han mange ganger innenfor gjerdet.

– Hei du!

– Du har ikke noe her å gjøre, roper han til vedkommende, som smiler vennlig, svarer med å vise at posen kun inneholder en tomflaske, og rusler videre.

– Dessverre ser vi ham nok snart igjen, innenfor gjerdet. Vi har jaget ham ut flere ganger, sier Nilsson. I alt mener han at det er om lag 50 personer som har brukt båtene som oppholdssted.

Nilsson har også opplevd et par voldelige tendenser.

– En gang ble jeg truet med kniv, og jeg har fått glassflasker kastet etter meg når vi har kommet overraskende på, men det har gått bra, sier Nilsson. Når det nå gås nattpatrulje, går de alltid flere sammen, og de har med seg hund, som har hjulpet til med å avsløre ubudne gjester i båtene.

Innbruddene på Sjølyst: Ikke alle båteierne får erstatning

Atlantica anslår skadeomfanget på båtene på Sjølyst til 15-20 millioner kroner. Forsikringsavtalen avgjør hvem som får erstatning.

Atlantica er blant selskapene som kan regne med utbetalinger etter at flere båter i vinteropplag på Sjølyst og Karenslyst har hatt besøk av ubudne gjester. Av 1600 båter antar Nils Erik Nilsson, som har ansvar for vaktholdet, at minst 150 har fått ødeleggelser.

Jan Helge Grimseid i Atlantica estimerer skadeomfanget til mellom 80 000 og 150 000 kroner på hver av de skadede båtene, det vil si ca 17 millioner totalt. De som har enten kasko eller tyveri- og innbruddsforsikring, vil få dekket reparasjonene. De som kun har ansvarsforsikring stiller derimot dårlig med tanke på erstatning.

– Har man kun ansvarsforsikring må man ta kostnadene selv, sier Grimseid. Han anbefaler dem som har båt på vinteropplag, å ha minst mulig verdier om bord.

– Jeg vil også anbefale ikke å låse døra og vise tydelig at det ikke er noe av verdi å hente, sier Grimseid. Han mener også at båtforeninger som blir berørt, med fordel kan gå sammen om organisert vakthold, og ikke gå alene.

Atlantica-lederen viser samtidig til forsikringsselskapets krav til kundene om «jevnlig ettersyn av båten» under vinteropplag, og understreker at dette innebærer ettersyn med tanke på snø, is og å sjekke at alt er i orden for vinteren.

Ved stormvarsel og annet ekstremvær har kunden ansvar for å sørge for at båten er nødvendig sikret, noe de fleste båteiere sørger for uoppfordret. – Men båteier har ingen plikt til å foreta ettersyn med tanke på innbrudd, understreker Grimseid.

Få tyverier på Dronningen

Jan Erik Næss, KNS og Anne-Mette Hoel i Kr.sand på Bavariaen