Annonsørinnhold

Nordkapp Noblesse 660

Nordkapp Noblesse 660: Ny standard for daycruisere

Daycruiseren Nordkapp Noblesse 660 er elegant utenpå, flott innvendig og nydelig på sjøen. Dette er en båt som vekker premiumfølelsen.

Publisert Sist oppdatert

Ved første øyekast kan båten se ut som nok en daycruiser, men mange løsninger gjør at den skiller seg ut i mengden. Designeren er som vanlig Espen Thorup, som også står bak de noe rimeligere Sting-modellene fra samme produsent.

Med en prislapp på 593 000 kroner med 150 hestekrefter Evinrude på hekken, er ikke prisen på 21-foteren fra Nordkapp avskrekkende.

Premiumfølelse

Båten har fine former med avrundinger og linjer som bidrar til et godt førsteinntrykk. Baugen er butt, slik vi har sett på båtene fra Nordkapp i det siste. Under luka ved baugen er det en leider som vippes ut ved behov, og den gjør landgang på typisk norsk vis mye enklere.

Akter er det en stor badeplattform, og på babord side av hekken er det en luke med løsning for dreggen. Den trekkes opp og inn i båten, og tau og kjetting, havner mellom skroget og innerlineren. En plassbesparende løsning! På styrbord side av motoren er det en uttrekkbar nødleider. Et stort pluss er at denne er lett å få tak i fra vannet. Nordkapp er i det hele tatt flinke til å ta hensyn til sikkerheten.

Putene i de to nye modellene er tykkere enn hva vi har sett tidligere i båtene fra Nordkapp.

Når vi først er ved akterbenken må vi trekke frem en av de virkelige smarte løsningene som designeren har fått til i denne båten. Ofte kan det være et mas å åpne luken uten å ta av puten først. Her er det løst med at luka åpnes med hengsler er på kortsiden. Dermed er det mye enklere å komme til stueplassen. Hvorfor har vi ikke sett dette før? Dette er nok en løsning vi vil se flere båtprodusenter kopiere.

Komfort for alle

Ikke sjelden tar fendere opp mye stueplass. Her har designeren laget en løsning med strikk der puten til sidebenkene trekkes ut, og vips så har man tilgang til to fendere på hver side av båten.

Førersetet er justerbart i høyden og gir godt utsyn sittende. Og som vanlig kan setet vippes opp, slik at man sitter høyere og ser over vindskjermen. Men designeren har her spurt seg hvorfor dette stort sett bare gjelder føreren. Her har Thorup også gitt passasjersetet samme løsning.

En annen løsning, som også gir assosiasjoner til Sting 610, er at ryggstøtten kan skyves frem og putestøtten vippes opp, slik at man får en sittestilling mellom liggende og sittende. Bordet kan for øvrig senkes for så å bli den siste brikken i en stor solseng på akterdekket. Denne kan også benyttes som en alternativ soveplass med kalesjen oppe, eller under åpen himmel om være tillater det.

Inne i kabinen er det fin belysning med tre spotter i taket som gir et varmt lys. Men når man ser sidevinduene skal det godt gjøres om man ikke får lyst til å ligge med beina mot baugen og se ut av skrogvinduet, som er i høyde for hodet på en pute. Sidevinduene er for øvrig limt på ferdig formet, slik at de ikke gir noe spenn. Med det bør de ha god holdbarhet.

Toalettet er også i kabinen, og i denne båten er det sjøvannstoalett. Alternativt, om man vil spare noen kroner, leveres den også med porta potti. Her er det en så enkel løsning at man igjen spør seg hvorfor vi ikke har sett det før. Luken er hengslet to steder. Med et enkelt håndgrep velger man da om platen skal legges 90 grader og dekke over toalettet med beinplass på dørken, stå oppreist som ryggstøtte til toalettet eller gi kabinen en komplett dobbelkøye.

Føles større enn 660

Vi kaster loss og kjenner at Nordkapp 660 har en behagelig tyngde, og at det er lett å bli glad i den gode kjørekomforten. Den føles større enn en båt på knappe 21 fot, og den oppleves som veldig trygg. Cockpiten er dypere, noe som også gir mer kontakt med vannet.

Vi gir gass og selv i litt sjø drar den oss nydelig gjennom svingene. Ved 3500 omdreininger begynner den å ligge fint i plan, og med 22 knop ligger forbruket på 22 liter i timen.

Motoren yter ikke mer enn 150 hestekrefter, men vi kan slå fast at dette er en motorstørrelse som egner seg godt for båten.

Fint forbruk

Vi gjør flere målinger, og maksimalt turtall under vår prøvekjøring er 5500 omdreininger. Da er vi rett under 39 knop, og forbruket er 47,5 liter i timen. Det tilsvarer ikke mer enn 1,22 liter per nautisk. Den mest økonomiske kjøringen med båten i plan er 4000 omdreininger. Da bruker den 26,2 liter i timen, eller 0,97 liter per nautisk. Har du bare en liten skvett igjen på tanken, kan du ligge med båten i gir og 480 omdreininger som er det laveste. Da holder den bare 3,2 knop, men bruker da også bare 0,8 liter i timen, altså en kvart liter per nautiske mil. Det vil si at du under gode forhold kommer fra Oslo til Færder fyr på 12,5 liter! Eller 61 liter med full fart.

Båten er utstyrt med baugthruster, men den er også overraskende godt manøvrerbar. Båten er i det hele tatt lettkjørt og trygg, og valget av 150 hestekrefter er også bra. At båten holder seg under 40 knop kan også ha sine fordeler når båten skal forsikres, da det gjerne er en magisk grense ved denne hastigheten.

Besøk Refsnes Marines nettside her.

Jorn Finsrud
Jorn Finsrud
Jorn Finsrud
Jørn Finsrud