Søk i arkivet

Elektronikk skal redusere personskader

Uoppmerksomhet, mangel på erfaring og dårlig utkikk er årsaken til mange personskader på sjøen. Et islandsk firma mener de har funnet en løsning.

Dødsfall i forbindelse med fritidsbåter er bare slått av dødsfall fra veitrafikken i transportsektoren, hevder Hefring Marine. Mange skader og dødsfall kan reduseres med ulike tiltak. Det islandske tekologiselskapet har definert fire tiltak som kan redusere skader om bord i båt på grunn av grov sjø. Ett av tiltakene er elektronikk med sensorer som gjør båtføreren oppmerksom på forholdene.

TRYGT: Et fargedisplay viser
føreren fargene grønt, gult og rødt.

TRYGT: Et fargedisplay viser føreren fargene grønt, gult og rødt.

Kjørte RIB fra Island til Norge

Gutta bak selskapet Hefring Marine har også utviklet skrog som skal tåle grov sjø bedre. For å bevise båtens gode egenskaper tok de turen fra Island til norskekysten i 2016. Nå har den sjøsterke RIBen blitt brukt som testbenk for elektronikk som kan forutse farer, og varsle båtfører.

– Utstyret fra Hefring kan monteres på hvilken som helst planende båt. Vi har installert dette på RIBene til den islandske kystvakten. Vi har først introdusert teknologien for det profesjonelle markedet, forteller Björn Jónsson i Hefring Marine.

Ny teknologi

Hefring Marine ble stiftet i 2017, men grunnleggerne har 13 års erfaring fra maritim industri. Selskapet startet med forskning rundt bølgenes kraftpåvirkning for båt. Krefter som har ført til mange personskader. Løsningen er smartteknologi hvor bruk av sensorer og dataanalyse gir tilbakemelding til båtføreren om forholdene.

Selskapet jobber nå med tredjegenerasjons prototype. Løsningen gir føreren grønt, gult eller rødt lys. Teknologien skal gjøre båtføreren mer oppmerksomhet på forholdene, som igjen skal redusere fare for skader og dødsfall.

Flere fordeler

Teknologien er patentert, og er under utvikling. Den skal være fullt utviklet våren 2019. Foruten å redusere skader, skal teknologien gir en rekke fordeler. Teknologien vil også redusere kostnader ved at båtene brukes mer forsiktig i tøffe forhold, som reduserer slitasje. Løsningen vil også bidra med reduserte forsikringskostnader. Sensorene vil samle verdifulle data, som kan gjøre at båter som i dag ikke lar seg forsikre, vil kunne bli forsikret. Disse dataene kan også brukes til analyse for å forbedre båt og utstyr.

Du finner nettsiden til Hefring Marine her.

TEAMET: Bak Hefring Marine
står Karl Birgir Björnsson, Kári Logason og
Björn Jónsson.

TEAMET: Bak Hefring Marine står Karl Birgir Björnsson, Kári Logason og Björn Jónsson.

 

Gå til toppen