Søk i arkivet

OceanMaster 605s to motorstørrelser

Stor eller liten motor. Vi har testet samme båt med 100 og 150 hk Honda.

100HK: Oceanmaster med 100 hester er
en prisgunstig kjøremaskin som også er snill på
drivstofforbruket.

100HK: Oceanmaster med 100 hester er en prisgunstig kjøremaskin som også er snill på drivstofforbruket.

Oceanmaster 605s er en sporty skjærgårdsjeep med gode sjøegenskaper. Det er en råtass med 150 hester med vannvittig fraspark, men klarer seg utmerket med en 100 hester som gir 35 000 kroner i besparelse i innkjøp, og ett litt lavere drivstofforbruk.

Den nye båten fra Oceanmaster har et lettdrevet skrog. Det betyr at den ikke krever like stor motor som en del av konkurrentene for å fungere skikkelig. Den har også en lite markant planingsterskel, noe som gjør at den kommer ut av vannet uten å kreve store krefter, den vil heller ikke løfte baugen, slik andre båter har en tendens til å gjøre når den legges i plan.  

Sporty skrog

Oceanmaster har et såkalt steppet skrog. For å gå lett, må det være minst mulig av båten som har kontakt med vannet. På flatt vann kan motoren tiltes opp for å løfte skroget, og redusere vannmotstanden. Oceanmaster 605s har kanaler inn fra siden av skroget. Dette suger inn luft mellom skrog og vann, og reduserer motstanden. Det gjør at båten glir lettere, som igjen reduserer behovet for motorkraft, og gir lavere drivstofforbruk.

150HK: Med 150 hester ligger
toppfarten på 40 knop, og den går økonomisk
på over 30.

150HK: Med 150 hester ligger toppfarten på 40 knop, og den går økonomisk på over 30.

DRIVSTOFF: Med 100 hester kommer du langt på
fem liter bensin.

DRIVSTOFF: Med 100 hester kommer du langt på fem liter bensin.

Avhengig av bruk

Mange mener at du aldri får stor nok motor på hekken. Det er riktig om målet er å komme seg fra A til B på kortest mulig tid.

Med 150 hester oppnådde vi en toppfart på 40 knop, mens med 100 hesteren, så stoppet nåla på 33 knop. På full fart, ca 6000 omdreininger,  blir begge motoren tørste. Om målet er å kjøre i 30 knop, så vil 150 hesteren være mer drivstofføkonomisk. 150 hk vil da gå på 4900 omdreininger, mens 100 hesteren må presses på nærmere 5500 omdreininger.

Men om du skal komme lengst mulig per liter bensin, så er 100 hesteren etter smartere kjøp.

PLASS: Oceanmaster 605s har en stor
sittegruppe foran, samt to gode stoler og en tofte akter.

PLASS: Oceanmaster 605s har en stor sittegruppe foran, samt to gode stoler og en tofte akter.

Mest på lav fart

Moderne motorer lagrer informasjon om bruk. Den viser at de fleste eiere av type båter som Oceanmaster 605s kjører mest på lav fart, faktisk 70 prosent av tiden. I lav fart vil en mindre motor bruke mindre drivstoff. En 150 hester bruker omlag 3-4 liter per time, med en 100 hester, så kan du spare opp mot en liter i timen på slik fart. For store motorer kan ødelegge kjøreegenskapene i lav fart. Hekken blir for tung, og båten ligger feil i vannet. Det kan også føre til at båten jager, og ikke vil holde rett kurs.

Oceanmaster går godt også i lav fart.  

Distanse på literen

Honda er kjent for å lage drivstofføkonomiske motorer. Om du skal lengst mulig på minst mulig drivstoff, så legg båten i plan, og reduser motorkraften så mye at den fremdeles glir lett gjennom vannet. Om hekksjøen vokser mye, så har du slått av for mye gass.

På Oceanmaster 605s er 3500 omdreininger den mest økonomiske farten. Da gjør 150 hesteren 19-20 knop, mens 100 hesteren gjør en knop mindre. Forbruket er da på kun 0,77 liter per nautiske mil. Det gjør at du kan kjøre fra Aker Brygge til Middagsbukta på  under fem liter bensin, og gjøre det på ca 20 minutter. Med 100 hesteren vil du komme knappe minuttet etter, og ha spart noen liter drivstoff.

Kjøremaskin

Vi har kjørt nye Oceanmaster 605s under ulike forhold, både med 150 og 100 hester. Det er en båt som tar deg frem, enten det er dårlig vær, eller sol. Skroget tåler mye sjø. Under krevende forhold, så er det bra med en båt som fungerer på moderat fart. En hastighet rundt 12-15 knop er bra når sjøen blir stor. Då løfter baugen seg, slik at sjøen ikke slår over dekk, men farten er allikevel såpass lav at båten ikke hopper og spretter.

Dette takler Oceamnaster godt, takket være skrogformen.

Selv om sjøegenskapene er prioritert på nye Oceanmaster 605s, så er båten full av praktiske løsninger. Sittegruppen foran kan omgjøres til en solseng. Det er også mulig med toften akter. Videre kan båten bestilles med kjøleskuff og dusj på hekken.

Med 100 hester koster båten 328 900, mens med 150 hester øker prisen til 364 400,-.

 

Sjekk ut OceanMaster 605s på nettsiden til Fritid-Senteret. 

KJØREMASKIN: De sporty
egenskapene har ikke gått på bekostning av komforten.

KJØREMASKIN: De sporty egenskapene har ikke gått på bekostning av komforten.

 

 

Gå til toppen