Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Over Atlanteren i en 14-foter

En mini-daycruiser med 200 liter bensin og et lite seil over Atlanteren - kan det gå bra? Bli med på et lite stykke finsk, ukjent historie.

Publisert

Marino som er Finlands eldste eksisterende båtbyggeri har gjenopptatt produksjon av Marino Mustang som ble bygget første gang i 1969. Dette er en båt på bare 4,3 meter. Og den ser ikke spesielt værbestandig ut der den står stilt ut på Vene 2016, i hvert fall sammenlignet med alle de moderne båtene ellers på den finske båtmessen.

La oss skru historien tilbake til 1969. Finnene Seppo Muraja og Arto Kulmala lot seg merke at Marino Mustang alltid var båten som kom mest helskinnet gjennom de tøffe båtracene.

Hvorfor da ikke like så godt prøve å krysse Atlaneren?

Kantret

Finnene gikk straks i gang med ideen. Den beste ruten var fra Dakar på Afrikas vestkyst til  Guyana.

Med en 4,3 meter båt er det begrenset hvor mye man kan ha med seg. De fikk plass til 200 liter med bensin og 30 femliters hermetikkbokser med vann.

Båten som fikk det passende navnet «Psycopaatilla» ble tilpasset overfarten. Den fikk et avluke akter, der det var plass til bensin og proviant. Dette var også deres køyeplasser, en liten akterkabin faktisk. I den lille cockpiten var det plass til to personer, men kokeapparatet tok også mye av plassen. Motoren som ble brukt under overfarten var en Penta utenbords på 36 hestekrefter. Men denne ble solgt i Guyana for å få råd til å få med båten tilbake til Finland etter turen. Motoren var pent brukt, for den sluttet å virke ganske tidlig.

– Men vi brukte seil 99 prosent av tiden, forteller Arto Kulmala til Båtliv.

Første halvdel av turen kantret båten. De mistet det meste de hadde av utstyr. Men de hadde flaks, og ble berget av et forbipasserende transportskip. Skipet var fra Bergen og het «Egda» og skulle også vestover. Lille «Psycopaatilla» ble heist om bord og de to finnene fikk haik et lite stykke. Mannskapet på «Egda» fikset på motoren og fylte på friskere bensin. Men motoren ville ikke starte. Man skulle tro at turen da var slutt for Muraja og Kulmala.

Men de hadde jo seil. «Psycopaatilla» og de to finnene ble satt ut på Atlanterhavet igjen.

Sagde hull i skroget

Midt ute i Atlanteren fikk Kulmala og Muraja en idé. De hadde jo en fantastisk utsikt, men det ble jo litt ensformig etter hvert som dagene gikk. Hvorfor ikke også se under vann? En bit av pleksiglasset fra vindskjermen ble sagd av. En litt mindre firkant ble sagd ut fra skrogsiden. Og pleksirglasset tett igjen dette hullet med hjelp av 14 treskruer som de hadde med seg. Båten er ikke større enn at om en av dem la seg på den ene siden, kom det nye vinduet under vannlinjen. Dermed hadde de en utsikt til en ny verden. På filmen over kan du se hvordan de sager hullet i skrogsiden og deretter filmer under vann.

Selv om det ser idyllisk ut på disse bildene var det også tøffe døgn under overfarten. Med seil og mangel på motorkraft var vind velkomment, men alt har sine begrensninger for en bitteliten båt. Kulmala forteller at det til tider blåste mye. De fikk full storm hadde bølger som beskrives som store som hus. Likevel holdt både mast og seil til å få båten til  Guyana. Totalt tok overfarten 1128 timer, altså 47 dager.

 

 

 

Tekniske spesifikasjoner: Marino Mustang

Lengde: 4,3 m

Bredde: 1,7 m

Vekt: 210 kg

Maks personer: 4

Motor: 15-50 hk

CE-sertifisering: C

Pris i dag: 10 000 Euro