Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

– Starten blir det tøffeste

Fotograf og forfatter Magne Klann skal seile fra Nordkapp til Lindesnes i en jolle, og vil starte i full vinter, og seile inn i sommeren. 

Publisert Sist oppdatert
TRENING: Magne Klann ute å trener i sin RS Aero ut fra hjemmehavnen i Son.
TRENING: Magne Klann ute å trener i sin RS Aero ut fra hjemmehavnen i Son.

– Når erfarne folk advarer meg mot krevende forhold føler jeg på at det kan bli tøft. Vind, strøm, kulde og bølger er det som blir mest utfordrende, sier Magne Klann. Han legger ut bare når forholdene tillater det, og vil forberede seg nøye før han legger ut. I tillegg til en destinasjonshavn, så vil Klann ha en plan B, om forholdene gjør at planen ikke er gjennomførbar. 

Snø og vind fra øst

Vindretningen er riktig, men ellers er det ingen fristende værmelding for Klann. Det er meldt snø tre dager fremover, og liten kuling fra nordøst torsdag. Temperaturen ligger på null, men vil falle. Lørdag blir det sol, og mer moderat vind, men minus fire grader. 

Fleksibel start

LANGT: Klann skal seile over 1000 nm. Hans mål er å ha snittetapper på 35 nm, og klare turen på en måned.
LANGT: Klann skal seile over 1000 nm. Hans mål er å ha snittetapper på 35 nm, og klare turen på en måned.

– Det er rundt Nordkapp som er den mest utfordrede del av etappen, planen er å starte 25. april, men dette er ikke hugget i stein. Jeg starter ikke før forholdene tillater det, forteller Klann til SEILmagasinet. Han kjører opp med bil, og har jolla på taket. Værmeldingen avgjør når bilturen starter.

Fra nord til syd

– Det er flere grunner til at jeg seiler fra nord til syd. I stedet for å følge våren nordover, så vil jeg oppleve tre sesonger fra vinter i nord, til sommer i syd i løpet av turen, forteller Klann. Vindretningen betyr også litt. Statistikken sier at det vil bli noe mer vind fra nord enn fra syd. Om det blir solgangsbris så vil den også bli nordlig, forteller jolleseileren. Den gangen fiskerne seilte, så seilte de tørrfisken fra Lofoten til Bergen om våren med vinder fra nord, og hjem igjen etter sommeren med vinden fra sør. 

Lange etapper

– Jeg planlegger snittetapper på 35 nautiske mil, men forholdene vil gjøre at jeg seiler noen dager lengre, og andre dager kortere. Jeg regner med et turen vil ta en måned, sier Magne Klann til SEILmagasinet.  De planlagte dagsetappene er lengre enn fra Kristiansand til Arendal, men han tror han vil kunne klare å seile opp mot 60 nautiske mil i løpet av en dag, når forholdene er gode. Jolla er rask, og med 10 knops fart så er det seks timer i båten. 

Klann har plukket ut flere hundre ulike strender langs kysten som er aktuelle mål for turen. Distansen fra Nordkapp til Lindesnes er på over 1000 nautiske mil.

LETT: Magne reiser så lett som mulig, men er avhengig av sikkerhetsutstyr, samt utstyr for å dokumentere turen.
LETT: Magne reiser så lett som mulig, men er avhengig av sikkerhetsutstyr, samt utstyr for å dokumentere turen.

Ingen fast plan

Det blir vind og vær som avgjør jolleseilerens havner. Han vil kun seile dagsetapper, og har planer om å bære jolle på land, og bruke den som le for campingtilværelsen. 

– Det er ingen steder jeg må innom, men jeg har som mål å finne idyller litt utenom det lett tilgjenglige. Jolla gir meg muligheter som er helt unike, forklarer Klann. Han drømmer om å seile på utsiden av Lofotoen, selv om det vil stjele noen dager. Det er for langt å seile over Vestfjorden, og må i så fall seile nordover ett stykke.

 

SEILmagasinet vil følge Magne Klanns tur med bilder og film. Klann har med seg tracker, og kan følges direkte. Du kan også følge Klann på hans nettside her. 

LETT: En av grunnene til å seile RS Aero er den lave vekten. Klann kan bære båten opp på strender uten hjelp.
LETT: En av grunnene til å seile RS Aero er den lave vekten. Klann kan bære båten opp på strender uten hjelp.