Lyst på et kystvaktskip?

Kystvaktskipet KV «Garsøy» går nå under hammeren på nettauksjon.

Publisert

Garsøy ble opprinnelig bygd for troppetransport til Meløyvær fort i Nordland. Det seilte da mellom Harstad og Meløyvær.

Navnet Garsøy kommer fra stedsnavnet Garsøy ved Meløyvær. I forbindelse med nedleggelsen av Kystartillerifortene på 90-tallet og opprettelsen av det stående indre kystoppsyn, nå Indre Kystvakt, ble fartøyet overført til Kystvakten. Fartøyet ble ombygd for å tilfredstille kravene til et kystvaktskip. Operasjonsområdet for fartøyet var sone 6, fra Egersund til Stadt.

Følg med på hva som skjer. Meld deg på Båtlivs nyhetsbrev

Nå selges KV «Garsøy» på nettauksjon med budfrist 3. juni klokken 14. Ifølge auksjonarius selges skipet i den stand den er uten noen form for reklamasjonsrett, garanti eller angrefrist, og det oppfordres på det sterkeste at fartøyet besiktiges  ved Haakonsvern før det gis bud. Prøvekjøringen gjorde personell fra kystvakta 12. mai i år.

Foreløpig bud er på 5,3 millioner kroner. Følg budrunden her.

TEKNISKE DATA

Størrelse LOA: 34m

Bredde: 7,2m

Dypgående: 1,8m

Deplasement: 95t

Egenskaper Patruljefart: 16-20 knop

Maksfart: 24 knop

Rekkevidde: 900-1000 nautiske mil

Slepekapasitet: 5 tonn

Hovedmaskineri: MVM DEUTZ, 604 BV8, 2 X 1142 hk

Hjelpemotorer: 2 x John Deere 4045 TFM

Ror: Tennfjord Thruster: Hydraulisk Schottel, aggregat påhengt bb. hovedmotor