Lydløs fiskebåt

En grønn bølge skyller over båtbransjen, og tradisjonsrike Carlanders Båtvarv lanserer nå en hybridsnekke for hobbyfiske.

Publisert

Gøteborg, Sverige

Carlanders Båtvarv har stilt ut på båter på «Svenska messän» i Gøteborg hvert år i 52 år.  I år satser det tradisjonsrike verftet på hybridløsning for Westfjord 26, som er en snekke for hobbyfiske.

–    Vi ønsker å få reaksjoner fra båtfolket på denne båten, undersøke om de vil ha en hybridløsning, sier Håkan Carlander, sjef for verftet som holder til i Munkedal i Bohuslän, til Båtliv.

Har du synspunkter på hybridløsninger i båt? Si din mening i kommentarfeltet under denne artikkelen.

Lydløs

Selv fremhever han og kollega Håkan Dahlbom stillheten som største fordel ved hybrid fremdriftsløsning. Dahlbom forteller om prøvetur med store sjøfugl som lekte seg langs skroget, men båten gled lydløst fram.

– Lydløs elmotor er perferkt når man vil dorge makrell, mener han.

Westfjord 26 er utstyrt med en 125 hk dieselmotor fra Yanmar. I tillegg har den en ti hk elektromotor fra OZ Marine. El-motoren veier kun ti kilo. Batteriparken fra Alelion veier 50 kilo og yter 200 Amperetimer på 24 Volt.

Driftsøkonomi

–    I dorgefart kan du kjøre med elmotoren i fem-seks timer, men på full fart rekker batteriene bare en halv time, sier Dahlbom.

Westfjord 26 gjør hele 19 knop med standardløsningen på 125 hestekrefter. Dahlbom mener man kan gå ned på motorstørrelse og dieseltank med en elmotor, og få bedre driftsøkonomi over tid.

Med hybridløsning ligger listeprisen for Westfjord 26 på 1.895.000 svensker kroner. Med standard dieselmotor er prisen 1.595.000 kroner.

Besøk Carlanders Båtvarv på nett her.

Westfjord er ikke eneste hybridbåt på den svenske båtutstillingen. Her kan publikum også se Jens 28, som er Sveriges første serieproduserte hybridbåt. Båten er konstruert av Jens Östmann og Peter Norlin. Vår svenske samarbeidspartner hamnen.se har prøvekjørt den nye hybridbåten.

Du kan lese om prøvekjøringen her.

Powered by Labrador CMS