Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Greenline 48:

Lydløs bobåt

Verdenspremeieren Greenline 48 er en elegant bobåt med hybrid-motor til gunstig pris.

Publisert

Boot, Düsseldorf

Slovenske Greenline har vært med å fornye båtlivet de siste årene med sine miljøvennlige båter. På Boot stiller de ut en helt ny 48-foter, nesten et lite skip, med pris fra rundt fire millioner kroner. Greenline-båtene kan leveres med tradisjonelle dieselmotorer, og med hybrid-systemer som gir mulighet for å kjøre med elmotor. Hybrid-systemet gir en dyrere båt, men likevel velger 60 prosent av Greenline-kjøperne dette alternativet.

– Fordelen med hybrid er lavere driftskostnader og et mer miljøvennlig båtliv. Du slipper ikke ut eksos, og kan gå lydløst inn og ut av havn, når du kjører med elmotor, sier produktsjef Tomaz Kralj hos Greenline. Han forteller at Greenline 48 er utstyrt med et stor solcellepanel som lader 1,4 kilowatt i timen. Lithiumpolhymerbatteriene kan også lades med generatorer.

Se film (teksten fortsetter under filmen):

Slow cruiser

Kralj omtaler Greenline-konseptet som Slow cruiser. En moderne og miljøvennlig trawler med stor flybridge. Hybridvarianten er utstyrt med Volvo D3, og kunden kan velge mellom 110 eller 220 hestekrefter. Farten ligger rundt 15 knop med hybrid-systemet. Forbrenningsmotoralternativet er en Cummins 380 hk. Med denne motoren er toppfarten 20 knop.

Greenline 48 er en elegant og åpen båt med lyse og luftige løsninger.  På akterdekket er det sofa og bord. Bakveggen har dør og stort vindu som kan åpnes. Rett innenfor vinduet er byssa. Videre forover er salongen med sofa på begge sider. Deretter er førerplassen på styrbord med utgang til dekket.

Videre forover finner vi tre store lugarer, eller leiligheter som Kralj omtaler dem. Ståhøyden er på 220 cm. Det er to køyer i alle tre lugarene, og hver enkelt lugar har tilgang til eget toalett. Separat bad høre også med. Vinduer i skutesiden og i taket gir lyse og luftige rom.

Stuveplass

Dollbordene er brede med solid skansekledning. På fordekket er det en stor solseng med bimintak. Her kan det også vippes opp en benk helt forut, slik at man får en sittegruppe på fordekket. Realt med stuveplass ved kjettingkassen til fendere hører også med. Båten har i det hele tatt rikelig med stuveplass, under salongen. Akter er det så god plass at man alternativt kan få en egen lugar for mannskap under akterdekket.

Innredningen er delikat med moderne linjer og beige farger og gyllen teak.

Flybridgen er gedigen med stor salong, utebyss og solseng, og radarmast som kan felles ned.

Prisen er 430.000 euro, og Tomaz Kralj forteller at det er forhåndssolgt ti båter av den nye 48-foteren. Bestselgeren til det slovenske verftet er 33-foteren, som er solgt i 350 eksemplarer så langt, ifølge verftet.