Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Luksusbåtprodusent lanserer ny inngangsmodell

Azimut-Benetti setter på nytt standarden for premiumbåter med sin nykommer, flybridgebåten Azimut 40.

Publisert

Azimut har alltid lagt mye prestisje i sine minste båter, og årsaken er enkel:  Det er nemlig her rekrutteringen starter i kampen om storbåtkundene. I så måte er den nye flybridgebåten på 40 fot en viktig pekepinn på hva den markedsledende italienske produsenten er god for.  Sett med norske øyne er dette selvsagt ingen ulempe, da hovedmarkedet for premiumbåtene her til lands ligger i størrelsen 40-60 fot.

 

Storbåtfølelse

Azimut 40 er bygget for å gi deg storbåtfølelsen, noe utformingen av salongen er det beste eksempelet på: Takhøyden er imponerende, vindusflatene er store og interiøret er udiskutabelt lounge-preget. Byssa befinner seg på planet under salongdekket og bare forsterker båtens yacht-preg. Det hele toppes opp med et unormalt høyt fokus på finish og detaljer om bord – noe Azimut alt er godt kjent for.

 

Azimut 40 er utstyrt for fire overnattende passasjerer, med mulighet for rigging av en dobbeltkøye i salongen. Komfortsonen er uansett fordelt mellom de to lugarene – en lekker eierlugar i baugen og en to-køyers gjestelugar mot styrbord – begge med voluminøse baderom.

 

For en 40 fot å være er flybridgen stor, med separat solseng og sittegruppe. Det mest innovative er likevel den hydrauliske badeplattformen, som er standard på Azimut 40.

 

– Håndtering av joller i båter ned mot 40 fot er alltid en utfordring, men her er dette løst på en smart måte. Jollen kan stå permanent på badeplattformen, og heises ned i og opp av havet etter behov, forteller Bjørn Vidar Lund, daglig leder hos importøren Italmarin AS.

 

V-gir

Azimut har lenge sverget til strake aksler, men nykommeren 40 er utstyrt med V-gir kobling. Det betyr bedre plass under dekk, fordi motoren monteres lenger akter. I tillegg får man mindre vibrasjoner og lavere støy under gange.

 

40 er som standard utstyrt med en 2 x Cummins QSB 5.9 liter på 355 hk, noe som gir en toppfart på 32 knop, og en cruisingfart på behagelige 25 knop. Med en tørrvekt på 10,5 tonn er dette en tungvekter som tåler mer sjø og juling enn de aller fleste i denne klassen.

 

Som tilleggsutstyr kan Azimut også levere Cummins sitt Easy Docking-system, et computerstyrt manøvreringsprogram med joystick som forenkler håndtering av båten ved brygga. Et annet smart system for rorbåten Azimut 40 er Easy Handling, som reduserer trykket på roret under fart og forbedrer svingradiusen på båten.  Se www.italmarin.no.

 

 Tekniske data Azimut 40

LOA: 12,24 m

Bredde: 3,86 m

Tørrvekt: 10,5 t

Kabiner: 2

Køyer: 4 + 2

Antall pers: 10

CE: B

Tankvolum: 1100 l

Motor: 2 x Cummins QSB 5,9l 355 hk

Toppfart: 31 kn

Pris: 3 550 000 kroner

Info: www.italmarin.no