Løftebrudd i båtpolitikken

Publisert Sist oppdatert

Før stortingsvalget 2013 sa Fremskrittspartiets Bård Hoksrud at vannscootere skulle sidestilles med fritidsbåter om partiet kom i regjeringsposisjon. Hittil har løftet vist seg å være valgflesk.

Ikke mitt bord, sier Hoksrud nå til Båtliv når vi nå minner ham om løftene fra et halvt år tilbake. Båtliv gjorde i fjor sommer en grundig spørreundersøkelse blant partiene på Stortinget for å kartlegge deres båtpolitikk. Svarene vi fikk var egnet til å glede mange av våre lesere.

Fremskrittspartiet sa at de ville redusere avgifter på båter og båtmotorer. I tillegg ville de vurdere en vrakpantordning for båter, og altså likestille vannscootere med fritids-båter for øvrig.

Forbudet mot vannscootere, Segway og lakrisbåter skal bort, utbasunerte FrP-leder Siv Jensen, etter at hun i seiersrusen sa morna Jens, og siden besteg finansministertaburetten. Der og da skulle man nesten tro at dette var kjernen i den nyvalgte regjeringens politikk.

Høyre var ikke stort snauere. Også Høyre mente at vannscootere skulle behandles som andre båter. Det samme mente Venstre. Dieselavgift var det ingen av partiene som ønsket seg, og Høyre ville i tillegg senke gebyret på båtførerbevis. Med andre ord skulle det være flertall på stortinget for å stake ut en annen kurs enn den som den rødgrønne regjeringen hadde valgt. Båtfolket kunne glede seg til mer frihet og lavere avgifter med den nye regjeringen.

I dag har pipa fått en annen lyd, og valgløftene virker nå minst like fjerne som minnene fra i fjor sommer. I det reviderte budsjettet for 2014 er hestekraftavgiften økt til 161 kroner. Dieselavgiften er økt med en krone pr. liter. Den endelige dommen over avgiftspolitikken får vi kanskje vente med til den nye regjeringen kan legge frem sitt budsjett til høsten, men noen god start er dette ikke for en finansminister som leder partiet for sterk nedsettelse av skatter og avgifter. Verre er det at Siv Jensen heller ikke har innfridd i valgløftet i fanesaken om frihet for vannscooterkjøring, og det er usikkert om løftet noen gang vil bli det.

Dette er en del av Sundvollen-erklæringen, sier statssekretær Lars Andreas Lunde i Klima og miljødepartementet når Båtliv i denne utgaven konfronterer den sittende regjeringen med programerklæringene fra i fjor høst. Det er ikke realistisk at noe skjer før kommende båtsesong. Kanskje til neste båtsesong, lyder beskjeden fra Lunde i dag. Politikerne som i før valget kom med fagre løfter om ny politisk kurs, skyver nå ansvaret for den faktiske politikken over på byråkratene.

Da statssekretær Dilek Ayhan i Nærings- og fiskeridepartementet åpnet utstillingen «Sjøen for alle» i mars brøt hun også Høyres løfte om ikke å påby vestbruk i båt. Da Båtliv benyttet anledningen til å stille spørsmål om vannscooterne, henviste hun også til Klima- og miljø-departementet.

Man må mene hva man vil om vannscootere. Enkelte av våre lesere vil nok juble over at restriksjonene opprettholdes. Andre vil rase mot løftebruddet til regjeringen. Men det er ikke poenget. Poenget er at politikerne gjør noe annet enn det de har lovet. I alle fall så langt ut i regjeringsperioden.

Når man er tatt med buksa nede, virker det dumt å si ikke mitt bord.