Båtfolket finnes

Publisert Sist oppdatert

Forleden helg forsøkte jeg meg på hummerfiske ved Sponvika i Østfold. Regnet silte ned og vinden kom i svarte rosser over bukta. Et nesten herlig ufyselig vær, som ikke skremte bort båtfolket.

Som silhuetter i silregnet så jeg kjente båtmerker som Viknes, NB Marine, Viksund, Askeladden og en rekke andre større og mindre båter på vannet denne oktoberhelgen. De fleste med kalesjen oppe, og med garnblåser bundet på dekket.

Jeg var ikke alene om den spennende jakten på fjorden etter hummer og krabber. Et par dager tidligere hadde jeg sittet på Norboat-seminar og hørt norske båtprodusenter klage over dårlig vær. Dårlig vær de siste årene har skylden for det dårlige båtsalget, mente mange av båtbyggerne.

Men båtlivet i Norge lever i beste velgående! Det er på tide at båtbransjen oppdager dette. I begynnelsen av oktober tok vi en tur på Oslofjorden, og ble imponerte over alle båtene som var ute. Småbåter som fisket, bobåter som lå fortøyd til holmer og skjær, seilbåter som trimmet med mannskapet, flokker av kajakkpadlere på vei over fjorden. Båtlivet er mangfoldig, og mange bruker nå båtene store deler av året.

For to år siden gjennomførte vi en stor undersøkelse her i Båtliv for å kartlegge det norske båtlivet. Svaret var da at fiske er den mest utbredte aktiviteten for båtfolk. Langs hele kysten bruker folk båten til å fiske. Ikke overraskende egentlig, når man tenker på at vi har levd av fisk her i landet siden før vikingtiden, og at det vrimler av delikatesser under kjølen fortsatt.

Vi må ikke skylde på været, her oppe i nord. Vi må heller lytte til markedet. Bedrifter som lykkes leverer produkter som kundene vil ha. Hvilke båter er det som selger i dag? Styrhusbåter med utenbordsmotor er populære nå. Perfekte båter for fiske og turer i all slags vær.

Den norske forhandleren av franske Jeanneau Merryfisher (Lykkelig fisker, red.anm) melder om nesten dobling av salget hvert år de siste tre årene. Franskmennene har ambisjoner om å doble omsetningen globalt fra 5,4 milliarder kroner i år til 11 milliarder i 2015 for hele sitt modellspekter.

Viknes er en norsk båtprodusent som lykkes bra. Dette er båter som egner seg godt for bruk i all slags vær. Vestlandsprodusenten mener tett dialog med aktive båteiere er en av forklaringen på at de gjør det såpass bra.

Man får god tid til å tenke når man driver med hummerfiske. Tenke over alt man kan oppleve med båt. Alle målgruppene som finnes i form av unge, gamle, kvinner og nye landsmenn. Tenke over alle de mulighetene båtbransjen har.

Men været får vi ikke gjort noe med.

 

facts1Title asdf

facts1Text fdsa