Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Båtliv i isbjørnens rike

Fancy båt-marinaer med dieselfylling og mulighet for supplering av mat og drikke er totalt fraværende på Svalbard. Det er en av grunnene til at en langtur med båt krever mere planlegging her oppe enn i fastlands-Norge. Isbjørn, drivis, få ankringsplasser og svært uberegnelige polare lavtrykk er andre faktorer som setter ekstra krav til «ferieforberedelsene» for båtliv.

Publisert Sist oppdatert

Hornsund er en av mine favorittsteder på Svalbard, men jeg har aldri vært der om sommeren og slett ikke med egen båt. Nå er tiden kommet til å realisere denne drømmen. Fra Longyearbyen og ned er det 140 nautiske mil. Med vår lille dieseltank på 300 liter kreves det et dieseldepot i området. En kjent og kjær båt i Svalbard-samfunnet er så elskverdig å hjelpe oss med transport av to fat diesel til Gåshamn i Hornsund. Dermed er vi sikret drivstoff til returen, men også frihet til å utforske alle fjordsystemene i området.

Begrensningene

Vår båt, en Jeanneau Merry Fisher 8, heretter kalt «Blueback» er «bare» 25 fot, og har som alle andre farkoster sin begrensning i dårlig vær. En hjemtur fra sankthansfeiring i Ny-Ålesund ble en nær-døden-opplevelse. I Forlandsundet kom frådende bølger på fem-seks meter og fortalte oss i klartekst hvor grensen går. Denne erfaringen gjorde oss mer ydmyke og forsiktige når vi nå skal ta fatt på den utsatte vestkysten. «Blueback» fikk sin jomfrutur 16. Mai 2012, og har siden vært på havet hver helg. Erfaringer fra disse turene har ført til en del spesialtilpasninger for å gjøre henne bedre rustet til Svalbards lunefulle farvann. At 50 meter ankertau måtte vike for like mange meter kjetting, skulle vise seg å være meget smart.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her