Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Prøvekjørt: Skorgenes Bahama 42 & Vaagen 42

Langbent helårskomfort

Er Skorgenes Bahama 42 en sportscruiser eller en vestlandsbåt? Begge deler. Og i motsetning til mange andre «hybrider» er den slett ikke dårlig på noen av områdene.

Publisert Sist oppdatert

Konstruktør og Skorgenes-sjef Roar Strømsnes har utstyrt nybåten med doble Volvo Penta 435-hesters motorer på V-gir, og slår dermed Vaagen såvidt på toppfarten. I tillegg legger Strømsnes listen høyt, med et svært påkostet interiør. Store motorer og innredning i prestisjeklassen gjør dermed den Litauen-produserte Bahama 42 adskillig dyrere enn den norskbyggede Vaagen 42, og da er ikke flybridge engang en mulighet på utstyrslisten. I tillegg sier gründeren at dette er og blir en båt med to sovelugarer; tre lugarer vil etter hans mening ødelegge planløsningen.

Senterlugaren minner litt om Grandezza 39, men er enda mer overdådig utstyrt: Her må dobbeltsengen konkurrere med en elegant sjeselong som oppsiktsvekkende hovedattraksjon. Senterlugaren vil dermed by forlugaren på konkurranse som rederlugar, men forlugaren vil nok vinne på målstreken ettersom den har et eget, stort toalett. Men «fellestoalettet» er ikke langt unna, og her har Skorgenes fått plass til vaskemaskin. Tørkeskap? Sjekk på dekk!

Sist, men ikke minst: I motsetning til Vaagen har Skorgenes virkelig forstått at lugarer med mye lys er en vinner: Senterlugaren har store, tøffe vinduer med flott utsyn, og i forpiggen slipper glasstak og sideventiler inn minst nesten like mye lys.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her