Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Landets mest påkostede båthavn åpnes i Asker

Asker får en av Norges fineste båthavner når det ny anlegget, «Tangen», åpnes av Asker ordfører, Lene Conradi, onsdag 2. mai. Samtidig er kommunen blitt 14 mål større.

Publisert

Leangbukta i Asker har lenge vært en populær lystbåthavn. Navnet røper at det her er en bukt som ligger i le, godt beskyttet mot de fleste vindretninger. Her lå i sin tid Amerikalinjens stolthet, «Stavangerfjord» i opplag og her fant mang en båteier plass til å droppe anker eller legge ut en moring. Det var fritt frem for alle helt til kommunen grep inn og en gruppe båteiere med Askermannen Erland Raastad i spissen samlet båtene i en moderne havn med flytebrygger på vestsiden av Leangbukta. 

Onsdag 2. mai kl. 10.00 vil Askers ordfører, Lene Conradi, åpne det nye havneanlegget, «Tangen». Da kan ordføreren også glede seg over at Asker er vokst hele 14 mål. Flere tusen billass med stein og grus er fylt ut fra tangen innerst i Leangbukta og ut til grunnen som lå nesten 300 meter ute i bukten. På begge sider av den 50 meter brede og 250 meter lange utfyllingen er det lagt ut flytebrygger og på den nye landtangen skal det bygges servicebygg, lagerhaller og aller ytterst en spennende restaurant.

70 millioner kroner har anlegget kostet. Og det er blitt 625 nye båtplasser i Oslofjorden! Det er Leangbukten Båtforenings andelslag og Asker Marina som står for utbyggingen.

Dristig initiativtaker

Det var Askermannen Ingar Brauti, kjent seiler og båtforhandler, som først så mulighetene og tok initiativet til den nye havnen. Han fikk med seg et team av dyktige medarbeidere som lyktes med å få de dristige planene velsignet både av grunneierne og de kommunale myndigheter.

Brauti har invitert Seilas, Båtliv og Havna til en første omvisning to dager før åpningen. Det er hektisk virksomhet med full styrke fra alle involverte i prosjektet nå like før åpningen. Svære maskiner jevner ut massen på utstikkeren og ute i sjøen monteres brygger og båser. Ytterst ser vi en diger betongbrygge som ligger på tvers noen meter utenfor selve havneanlegget. Det er en bølgebryter som skal hindre bølger og sjø i å gjøre skade på anlegget og slippe dønninger inn til båtplassene.

Takket være det store overskuddet av stein fra Oslotunnelen og Fornebu ble de 14 målene med nytt land bygget på rekordtid. Svære lektere fraktet massene fra Bjørvika til Leangbukta. De enorme massene har fått god tid til å synke godt ned i gjørmen på bunnen og nå er alt klart for bygging på den lange utstikkeren. Langs sjøen på begge sider er det anlagt en flott stenmur og en kyststi med beplantning. Svære flytebrygger i betong med utriggere og båser til båter er allerede på plass. De første båtene har også funnet sin nye havn på Tangen.

Funksjon og estetikk

–Vår visjon med denne nye havnen har vært å skape en moderne lystbåthavn, der båteierne skal få en trygg havn med alle de fasiliteter man i dag kan ønske seg, forteller havnens styreleder Ingar Brauti. –Vi har satset på kvalitet, estetikk og riktig funksjon, understreker han. Dette har vært mulig fordi man har fått til et fruktbart samarbeide mellom mange interessenter med innflytelse: – Myndighetene, politikerne, ulike interessegrupper, naboer, brukere og eierne.

– Gjennom et godt samarbeide mellom Leangbuktens andelslag og Asker Marina vil det felles uteområdet bli beplantet og tilrettelagt til glede for både båtfolket og alle andre som vil besøke havnen, sier Brauti. Han er svært godt fornøyd med innsatsen fra alle involverte og gleder seg til å vise havneanlegget til alle som kommer til åpningen onsdag. Havnen skal være åpen for alle interesserte, - ikke bare for båteierne, får vi vite.

Det blir laget en rampe for sjøsetting av båter lengst ute på den nye utstikkeren. Flere miljøstasjoner med containere for avfall er bygget og havnen vil få eget septikmottak. Allerede til åpningen har anlegget fått en miljøvennlig grønnfarge av gress og planter. Imponerende er det også at det er anlagt en bred kanal tvers gjennom den 50 meter brede «utstikkeren». Her må man kjøre eller gå over en bro, og det er god plass for små båter, kajakker og joller til å passere under. Kanalen og broen er imidlertid ikke først og fremst anlagt til pynt og moro, men for å sikre at vannet sirkulerer innerst i bukten.

Fortsatt noen ledige plasser

Nesten hele havnen er fulltegnet allerede før åpningen. De første båteierne meldte seg rett etter at de første planene om ny havn ble kjent. Men det er stadig en sjanse for å sikre seg båtplass på Tangen, lover Brauti. Han kan fortelle at det ikke er noen «svartebørs» med havneplasser på Tangen. Ingen kan nemlig selge sin plass til andre. Ledige plasser går tilbake til utleieren og tilbys nye leietakere til faste priser