Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Lamborghini på kjøl

Tenk deg en Lamborghini med 1900 hestekrefter. Den blir i så fall 15 meter lang og med kjøl.

Publisert

Hvis den italienske designeren Mauro Lecchi får oppfylt drømmen sin kan vi etter hvert se Lamborghini også til sjøs. Yachten får i så fall rikelig med motoralternativer, til og med diesel. Men for mange vil nok Lamborghinis egen bensinmotor falle i smak. Den levers da med to, alternativt tre motorer. Hver av V12-erne med 550 hestekrefter. Alternativt kan den leveres med diesel. Da med to Volvo Penta IPS 900, hver av dem med 700 hestekrefter. Mest hestekrefter får eieren hvis det velges Seatek, med 2x950 hestekrefter.

Hentet fra Lamorghini Reventon

Designeren Lecchi har utviklet denne båten i samarbeid med Lamborghini, og foreløpig er det hele en drøm. Bilen yachten har hentet  mye av designen fra er Lamorghini Reventon som klarer null til hundre på 3,4 sekunder med sine 640 hestekrefter. Lecchi har hentet spesielt mye av designen fra sidene på bilen.  Yachten er designet med en lengde på 15 meter, en bredde på fire meter og en høyde på 3,8 meter. Innvendig skal båten få en eierlugar i full bredde, med bad og eget dusjrom. Gjestelugaren får også et eget bad, men så snakker vi også om en båt på 15 meter. Og for å redusere vekten foreslår designeren at det bruker karbonfiber, så vi snakker nok også her om en båt med en pris godt over snittet i sin klasse, om drømmen blir realisert.

Flere etterligner sportsbilene

At båter bærer preg av sportsbiler er ikke noe nytt. Siste bidrag er fra Drive-båtene som er inspirert av sportsbiler. 

Porsche viste i 2008 sin båt under Båter i Sjøen i Lillestrøm. Porsche Fearless 28 skal være god for 70 knop og koster 2,9 millioner kroner i Norge. Ikke minst har Bavaria laget en hel serie i samarbeid med BMW, og først ute var Bavaria Deep Blue 46.

Lotus har i mange år vært på markedet med dykkebilen Lotus Elise, som har vært et av trekkplasterne på flere båtmesser. Lotus Elise er designet av James Bond-entusiasten Frank M. Rinderknecht som i 30 år har prøvd å realisere drømmen om en slik bil.

I fjor skrev Båtliv også om det svenske designfirmaet Vizualtech som har designet en heftig doning med designreferanser til Audis R8. Og Amerikanske Malibu Boats ønsket å utfordre den tradisjonelle båtbyggingen og bygde Corvette Limited Edition Sport-V.

Til og med Koeningsegg, verdens raskeste serieproduserte bil med en toppfart på over 400 kilometer i timen, har vært på tegnebrettet med kjøl. Det var Koenigseggkonstruktør Johan Wejedal som lanserte tegningen etter båtmessa i Gøteborg i fjor.