LAKK: Det er lakkering som tar mest av arbeidstiden i løpet av vinteren for Johan Christian Falchenberg.
TEIP: Å maskere skikkelig med en god teip før lakkering er viktig.
Lakk: Lakken kjøpes fra Italia.
Pensel: Lakken rulles først på. Deretter blir den fordelt med en fordriver.
KANT: En stålplate brukes for å få nøyaktig sliping.
BORRELÅS: Slipepapir som fester til slipeklossene er å foretrekke.
STØV: En klebrig klut brukes for å fjerne slipestøv.
JOBB: Lister rundt skylight står på arbeidslisten. Sjekk tykkelsen på teakbordene under skylightet.

Slik lakkerer perfeksjonisten

Lakkering tar tid, men et vakkert resultat gir mye glede. Om vinteren legges grunnlaget for en glansfylt sommer.

Publisert Sist oppdatert

Johan Christian Falchenberg eier 10 mR «Rollo 4» fra 1937 som han har satt i original stand. Johan Anker-konstruksjonen er i dag en av verdens best bevarte 10-metere, og er en av få slike båter som er i privat eie og hvor eieren også gjør vedlikeholdsjobben selv.

– Det gjelder å ta alle små problemer før de blir store. Å eie en klassisk treseiler krever oppmerksomhet og kunnskap, sier Falchenberg, som ikke klager over jobben som må gjøres.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER