Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Kvinner har gitt Ryds maskulin design

Engasjerte kvinner står bak de nye ideene til de tre båter fra Ryds. Her er resultatene.

Publisert

Göteborg/Sverige:

Ryds har fridd til kvinnene når de har utviklet sine nye båter, Ryds F528 Sport, F528 WA og F528 Duo. Resultatene er høyt fribord, økt sikkerhet, stor stuveplass som tar både barnevogn og vannski, store badeplattformer på begge sider av utenbordsmotoren, iPod-uttak, koppholdere og bra vinnbeskyttelse. Ryds mener de også har klart å lage den mest drivstofføkonomiske båten de noen gang har hatt.

Samme skrog

Ryds er Sveriges største båtprodusent, og har lenge dominert segmentet for motorbåter på mellom fem og seks meter. Ryds F528 er helt nyutviklet, og har fått et betydelig ansiktsløft sammenlignet med de tidligere modellene. Produsenten forteller at utviklingen startet med intervju av kvinner med båtinteresse, og deres ønsker har satt sterkt preg på båtene. Alle de tre modellene har samme skrog. På F528 Sport styreposisjonen helt nede ved akterbenen. Dette gir ekstra stor stuveplass i konsollen, der man kommer til fra fordekket. På F528 WA (walk around) er førerplassen og konsollen midt i båten, og det gir god bevegelighet rundt hele båten. Her er det også bra med stuveplass i konsollen, med åpning fra fordekket. På F528 Duo er førerplassen på styrbord side i midten, med gangvei i midten og en passasjerplass bak den andre vindskjermen. Denne modellen er tiltenkt for de som ønsker å ha med seg flere på tur.

Unik vakkum-teknologi i Norden

Produsenten går så langt at de i en pressemelding skriver at dette er trolig den mest gjennomtenkte fritidsbåten som er laget i Skandinavia. Med erfaring fra deres egne tester skriver de at skroget er svært stille når det kjøres. Skroget er sktøt påd vakuum-basert HSI-teknologi (Hull and String Integrated). Dette skal være en teknikk som Ryds er alene om i Norden, og resultatet skal ifølge produsenten gi stivere skrog. Mellom ytre og indre skrog er det fylt opp med lydabsorberende skum. I sine tester har produsenten fått et forbruk ned på 0,47 liter per nautisk mil.

Fokus på sikkerhet

For å ivareta sikkerheten har båten fått enkel ombordstigning både akter og bed baugen, og høyt fribord skal gjøre det sikkert også får de minste om bord. Og i motsetning til de fleste norske båtårodusenter, har Ryds gjort det enkelt å komme om bord igjen med redningsstigen, om du skulle være uheldig å falle i sjøen. Båtene har også bra med håndrekker, slik at alle kan holde seg godt fast når forholdene krever det. Båten er ikke bare CE-godkjent, men har også fått sitt godkjenningsstempel fra Det Norske Veritas, DNV.

Teknisk

Lengde 5,51 m

Bredde 2,18 m

Høyde over havet 1,49 m

Dypgående 0,35 m

Vekt fra 540 kg

Målinger fra Ryds egne tester:

30 knop med 60 hk (0,47 l / nm ved 20 knop)

34 knop med 75 hk (0,53 l / nm ved 23 knop)

38 knop med 90 hk (0,61 l / nm ved 25 knop)

Pakkepriser i Norge:

 

528 Sport   

Mercury    F-60 EFI    Kr     180 900

Mercury    75 Optimax    Kr     195 600

Mercury    F-80 EFI    Kr     203 700

Mercury    90 Optimax    Kr     206 100

528 WA   

Mercury    F-60 EFI    Kr     194 000

Mercury    75 Optimax    Kr     208 700

Mercury    F-80 EFI    Kr     216 800

Mercury    90 Optimax    Kr     219 100

528 Duo   

Mercury    F-60 EFI    Kr     202 700

Mercury    75 Optimax    Kr     217 400

Mercury    F-80 EFI    Kr     225 500

Mercury    90 Optimax    Kr     227 900