Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Konservativ kjøremaskin

Er det plass til flere sportsbåter i markedet nå, spør vi oss selv og reiser på tur til Fredrikstad for å prøve resirkulerte Infinity 24.

Publisert

Det er klart, så lenge du leverer varene, og til en pris publikum er villig til å betale, så finnes det alltid et marked mener nå vi.

Infinity 24 ble premierevist på utstillingen Båter i Sjøen, nå var den klar for å bli satt på prøve i noen av de tøffeste bølgene Ytre Olsofjord kan by på. Området fra Strømtangen og ned mot Kirkøy med vind og gammel sjø som kommer rett sørvest. Her var det bare å spenne seg fast for i dag skulle det flys. Men setebeltene manglet så vi fikk stole på de dype og stødige bøttestolene i stedet. 

”Dæven å det gikk”

Ut Kjøkøysundet og rett til havs, her skulle det kjøres tøft. Bølgene, eller dønningene, ble større og større jo lengre sørover vi kom. Vi økte farten til 40 knop, måtte føle og kjenne på hvordan den satt på underlaget. Vi la på fem knop, og så tok det bare av.  Vi fløy, som man skal med en ekte racerbåt. Høyt, og propellen gikk fritt og ga fra seg sine velkjente bjeff der bak. Vi landet, gjorde oss klar til neste bølge. Kontroll, vi har kontroll. Vi hadde mer power å gå på, og var derfor aldri redd for og ikke kontrollere  båten i forhold til sjøen. Skroget holdt mål, selvfølgelig måtte vi kontrastyre, gjete gassen og holde tunga rett i munnen, langt unna tanngarden, for det klapret heftig i gebisset når vi landet. Dette er turen du definitivt ikke skal gjøre med andre enn et hundre prosent fokusert mannskap om bord.  Svigermor bør bli igjen på skjæret, og barn er forbudt.

Ikke bare macho

Nå ble det mye machoprat. Infinity er først og fremst en sportsbåt, men fungerer selvfølgelig også som familiebåt. Du sitter dypt og trygt i akterbenken, den rusler pent av gårde i 25 knop, og vi merket lite til noen planingsterskel. Det var en liten kabin foran med god køyelengde, men veldig lav takhøyde. Det var plass til et lite toalett som skulle gå på glideskinne under cockpitgulvet. De selvproduserte stolene var designmessig pene å se på, men de fungerte også godt under tøff kjøring. Instrumenteringen var enkel, men funksjonell. Plotteren stod midt i glaninga, men vi kunne nok tenkt oss litt større skjerm. Spesielt viktig blir dette når man kjører fort og i tillegg mørket senker seg. 

Levd mange liv

Det gamle Hydrolift 23 skroget har levd mange liv. I sitt forrige het det Stormway 23, nå gjenoppstår det som Infinity 24. Et gründerprosjekt, satt i gang av Fredrikstad-mannen Anders Romberg, har avstedkommet en kjøremaskin som i ene øyeblikket skremmer vettet av svigermor, og som i neste kan bli til en søt liten villkatt med sans for familie og barn. Men dette er definitivt en båt som er skapt for de som er opptatt av fart. Prestasjonene er også deretter. Vi klarte 59,7 knop på flatt vann med litt motvind. På hekken stod det en Evinrude 250 HO (275 hk egentlig). Vi ble pepret med at denne skulle klare over 60, og at den hadde gjort det uken før på en test med Vi Menn båt.

Utfordrer den Hydrolift og Goldfish?

Infinity Performance Boats startet på tegnebordet i 2006 da designer Anders Romberg bestemte seg for å utvikle den optimale daycruiseren for skandinaviske forhold.

-Filosofien er å bygge og selge båter vi selv vil ha, sier han.

Det betyr båter med fokus på fart, kvalitet, design, funksjon og drivstofføkonomi. Dette er ingen billigbåt, og prisen er foreløpig satt til 570 000 avhengig av utstyr og motor. Den kommer derfor i samme prisleie som Hydrolift 22 SX og Goldfish 23 Tender. Og vi kan også se tydelige linjer til både Hydrolift og Goldfish i flere av detaljene i denne nye sportsbåten. Blant annet den buede frontruten har klare likheter med Goldfish 31, og skroget er jo umiskjennelig Ranvig og Hydrolift i linjene fortsatt. Infinity fremstår likevel som en mer konservativ og litt gammeldags båt enn sine konkurrerende slektninger, men sånn blir det kanskje når man tar noe som er 15 år gammelt og prøver å skape noe nytt.

Infinity 24 CR er det produsenten kaller en ekte "performance boat" med sine ekstreme fartsegenskaper; 50+ knop med 200 hk og 60+ knop med 300 hk. Den leveres i fargene rød, hvit, grå og blå. Vi får også klare assosiasjoner til mange amerikanske båter som ser likedan ut. På det norske markedet har vi kjørt Stingray 23 sport, som vi ser på som ganske identisk med Infinity 24.

Infinity Performance Boats bygges hos Skagerrak Marine Service i Strømstad. Skagerrak har bygd raske båter siden 1995. Alle Infinity båter legges opp for hånd og er "HAND MADE" fra A til Å. Dette sikrer 100% kvalitet i alle ledd, mener Romberg.

Beregnet HK og fart

150 hk  42 knop

200 hk  50 knop

250 hk  57 knop


300 hk  60+ knop

Spesifikasjoner

Lengde: 730 cm


Skroglengde: 700 cm


Bredde: 210 cm


Vekt: fra 1000 kg


Tankvolum: 150 L.

Sitteplasser: 8


Køyeplasser: 2 (+2/3 under kalesje)


Motor: 150 - 300 hk


Fart: 42 -60+ knop


CE-kategori: C


Design: Anders Romberg

Vi kommer med flere bilder, detaljer og mer kjørefakta om denne båten i Båtliv nummer 1 i 2011.