Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Kongen på haugen

GÖTEBORG (Båtliv): Nord West 430 Flybridge har fått det beste fra Najad sine seilbåter, men moroa koster. Bli med om bord!

Publisert

>>Se bildespesial

Nord West kjøpte konkursboet til seilbåtprodusenten Najad i fjor. På båtmessa i Göteborg kan produsenten på den svenske vestkysten for første gang vise fram deres nye Flybridge.

– Med denne flybridgen har vi hentet ut det beste fra Najad og det beste fra Nord West, sier en stolt Benny Martinsson som er eier og direktør for Nord West & Najad. Martinsson røper at Nord West allerede har solgt 11 båter av denne nye modellen. En av båtene er vissnok solgt til en norsk eier, men vi vil tro at vi etter hvert vil se enda flere i våre farvann.

– Vi regner med å kunne produsere rundt 40 båter av denne modellen i året, forteller Martinsson.

Traust

Det er en traust båt vi stiger om bord i på messa i Göteborg. Her gir løsningene et inntrykk av å være godt gjennomtenkt, fri for tilfeldigheter. Kvaliteten virker også svært god, men moroa koster. Modellen som står til utstilling koster om lag sju millioner kroner. Det er mye for en 13,5 meter lang båt, men forhåpentligvis får man hva man betaler for. Før vi tar leideren opp til flybridgen kan vi ikke la være å legge merke til den smarte løsningen med utekontroll på styrbord side. Båten har fått en IPS-stikke for finmanøvrering fra akterdekket. Ganske så smart, for mer trenger vel egentlig ikke når man skal gjøre den siste manøvreringen fra akterdekket.

Fører i sentrum

Flybridgen har førersetet i midten, med et sete på hver sin side. Vi legger merke til hvor god beinplassen er, både for føreren og for de som sitter i de andre setene. Vindskjermen vil tilsynelatende gi god beskyttelse mot vinden, i hvert fall for de som sitter i stolene. Her er føreren i sentrum, og når man ikke kjører er det bare å snu stolen for å nyte selskapet rundt bordet på flybridgen. Akter på flybridgen er en uformet sofabenk, og på babord side er et lite pantry med grill og kjøleskap. Akterbenken her gir også mulighet for å sitte i fartsretningen for tre-fire personer.

Alt du trenger

Vi trekker ned til salongen på hoveddekket. Her er et stort pantry, med kjøleskap, komfyr/mikro, kokemuligheter, vask med to kummer og store skuffer.  På kjøpet følger det også med en stor skuff med inngraverte glass i forskjellige varianter, som Martinsson stolt viser oss. Alle skuffer som vi prøver i båten er ikke overraskende dempede. Her blir det ingen slamring. En annen detalj som vi legger merke til er at alle hjørner er godt avrundede. Også rundt det store bordet i salongen er det god sitteplass. Og når man kjører blir den fremre delen av sofaen gjort om til en benk for to personer i fartsretningen, ved siden av førerbenken som også har plass til to personer. Førerbenken gir god mulighet til å sitte eller stå når man kjører. Tekstiler kjenner vi igjen fra Najad sine seilbåter, etter at de ble modernisert for et par år siden. Også skuffer, skap og dørk er noe som vi kjenner igjen fra Najad, og fremstår som mer moderne for Nord West. Når man ser båten utenfra kan man gjerne tenke at det bare er nok en traust Nord West, men innenfra er den virkelig verdt en titt der den i disse dager vises for første gang på båtmessa i Göteborg, frem til 10. september 2013.

Tre lugarer og to bad

Båten har tre lugarer. En stor forlugar med eget bad med dusj. Her er det mange fine detaljer. Skapene har lufting, og lys tennes når de åpnes. Under den store dobbelkøya er det smart nok to store skuffer.

– Se her, sier Martinsson, og setter seg ned på det ene trinnet på siden av køya.

– Her sitter man perfekt når man skal rydde i skuffene, uten at man trenger å sitte ukomfortabelt på huk, sier han.

De to gjestelugarene er på hver sin side av båten, med to køyeplasser i hver av dem. Her deler man på bad nummer to i båten, som har like gode fasiliteter som rederlugaren.

Moderne teknologi

Skroget til Nord West 430 Flybridge er det samme som 430 SportsTop. Produsenten opplyser at de har jobbet med å redusere støy og vibrasjoner, og at mye av utrustningen som tidligere var ekstrautstyr er nå blitt standardutstyr i båten.

Båten er motorisert med to Volvo Penta D6 med IPS. Båten har det siste av Volvo Pentas teknologi, blant annet en innstilling for IPS-systemet som lar båten ligge stille  i åpent vann med hjelp av motorene og GPS-signaler.