KONGESKIPET: «Norge» på vei inn til Oslo, mot Operaen.
FOLKEGAVE: Kongeskipet ble kjøpt til den norske kongen for 1,5 millioner kroner.
KRIGSSKIP: Med krigsmaling passet gang «Philante» på de mange Atlanterhavskonvoiene.
PÅ VISIT: Kongeskipet i Arendal i 1948.
OM BORD: Kong Haakon og med Dronning Maud og Kronprins Olav om bord på «Olaf Kyrre».

Yachten som ble krigsskip og kongeskip

Da Kongeskipet «Norge» ble den norske folkegaven til kong Haakon VII i 1948 var det et fartøy med en lang og stolt fartstid allerede. Her er historien om kongeskipets meritter før hun kom under norsk splittflagg i 1948.

Publisert Sist oppdatert

Det var en kjent britisk industrimann og seiler, Sir Thomas Octave Murdoch Sopwith, som i 1935 bestilte det som skulle bli Storbritannias største motoryacht ved det berømte Camper & Nicholson-verftet i Southampton. Sopwith var den gang Storbritannias største flyprodusent og en meget velstående mann. Han var også en av Englands beste seilere og hadde selv en 12 meter regattabåt som han deltok med i de store regattaene på den tiden. I 1934 hadde han utfordret amerikanerne i America’s Cup med en enda større regattabåt, en «J-class»-båt, «Endeavour», tegnet av Charles Nicholson og bygget ved hans verft i Southampton. Nå hadde Sopwith fått blod på tann og ba Nicholson tegne en ny J-båt som han skulle slå amerikanerne med i 1937.

M/Y «Philante»

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER