Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Kompromissløs dagsturbåt: Som en bil på sjøen

Nimbus-grunnleggeren ville lage en båt for å nyte pensjonstilværelsen. Det ble starten på Epoca Yachts. I dag selges båten uten kompromisser: Du kjøper den med alt utstyr – eller ingenting.

Publisert

Brødrene Hans og Lars Wiklund har fått båtbygging via morsmelken, da de vokste opp på Långedrag, vest i Göteborg. Deres far Harald Wiklund var sjef for Volvo Penta og lanserte verdens første serieproduserte dieselmotor i 1954. De to sønnene startet tidlig sin karriere i nærmiljøet. Som 15-åring reiste Lars Wiklund til i England for å ta seg sommerjobb. Der var han med og bygde noen av de første glassfiberbåtene. Den siste glassfiberbåten for Lars Wiklunds del skulle bli Epoca. Egentlig hadde han tenkt å lage bare én utgave av denne båten. Den skulle han selv ha for å nyte pensjonstilværelsen. En båt som skulle være akkurat slik han ønsket det.

Vi møter Lars Wiklund for å se og prøve Epoca en høstdag i Långedrag. Det blåser. Vindkastene har vært oppe i 15 sekundmeter, men det har roet seg noe, selv om det fortsatt uler og klirrer fra de mange mastene ved bryggene. Det veksler mellom solgløtt og tunge regnbyger. Vi er midt i et stort og pulserende maritimt miljø. Her har brødrene Hans og Lars Wiklund drevet Nimbusgruppen med gode resultater i mange år før de solgte familiebedriften, som ble startet av deres far. Nimbusgruppen bestod av båtene Nimbus, Storebro, Ryds og Maxi. Sommeren 2012 gikk Nimbus konkurs. Det gikk rykter om at Lars og Hans Wiklund ville returnere til familiebedriften som eiere. Men de startet Epoca Yachts. Den første Epoca-en var da allerede tegnet og sjøsatt.

To modeller

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her