Klåstadskipet på jomfrutur

«Saga Farmann», en rekonstruksjonene av en 20 meter lang knarr funnet ved Klåstadkilen ved Larvik har endelig satt seil. 

Publisert   Sist oppdatert
KNARR: Klågstadskipet er av typen karr, men større bredde og økt fribord som gir bedre lastevne.
KNARR: Klågstadskipet er av typen karr, men større bredde og økt fribord som gir bedre lastevne.

Restene av skipet fra 900-tallet ble først funnet i 1893, men ble ikke utgravet før på 1970-tallet. Skipet var bare 40 % inntakt, og restene er stilt ut på Slottsfjellmuseet i Tønsberg.  «Saga Farmann» er bygget etter hvordan ekspertene mener at denne handelsskipet var for over 1000 år siden.  

Andre skip bygget i Tønsberg

Klåstadskipet er det andre vikingskipet som blir rekonstruert på Vikingodden i Tønsberg. Det første, Saga Oseberg er velkjent og var en tro kopi av Osebergskipet som ble funnet få kilometer opp i Slagendalen. Mens Osebergskipet var nesten 100 prosent intakt da det ble funnet, var Klåstadskipet i langt dårligere forfatning. 

Begge skipene er bygget med redskap lik de som ble brukt i vikingtiden.

Les: Osebergskipet sjøsatt i et folkehav i Tønsberg

På langtur

Planen er å ta det nybygde vikingskipet på langtur i 2020. Turen skal ta hele fem år, og seiles i Vikingenes kjølvann til Svartehavet. Det er muligheter for interesserte å bli med på deler av seilasen.  

Første reaksjon etter prøveseilingen ut Vestfjorden fra Tønsberg til Vrengensund var positiv. Skipet viser et godt fartspotensiale i snill vind fra sør. 

SEILmagasinet skrev med om skipet da det var under bygging i 2017, les: Bygger vikingtidens vogntog. 

TØNSBERG: Vikingskipet er bygget i Tønsberg ved hjelp av verktøy fra vikingtiden.
TØNSBERG: Vikingskipet er bygget i Tønsberg ved hjelp av verktøy fra vikingtiden.