Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Jotunteamet testet ny båt

Jotunteamet har brukt vinteren på å bygge om sin gamle båt. I helgen kjørte de første test, og mener de har klart å skape en vinnerbåt som kan utfordre Spirit of Norway under årets offshore-1 sesong.

Publisert

Ryktene fra Arendal forteller om en uhyre rask båt. Det ble ikke kjørt toppfarttest, men i følge teamleder Per Carsten Michelsen gikk det styggfort og alt man ønsket å oppnå med den omfattende ombyggingen ble innfridd. Båten er 300 kilo lettere. Båten er enda raskere i akselerasjonen, og vekttapet er spesielt merkbart i akselerasjonen ut av sving. Dette er den samme båten som Jotunteamet vant med i Arendal i fjor. Og for de som husker starten i det løpet, vet jo at dette var en rask båt fra før.

Pilot Christian Zaborowski smilte så vi kunne høre det gjennom telefonen.

-I år skal vi vinne mer, nå har vi fått en båt som uten tvil kan utfordre Spirit of Norway når som helst, sier Zaborowski.

Og målene for sesongen er å få flere pallplasseringer i enkeltløp, og i følge Michelsen er pallen sammenlagt et uttalt mål for teamet denne sesongen.

I uken etter 17. Mai skal de fortsette testingen, nå er båten til lakkering.

-Vi har laget løsninger i denne båten som gjør det mulig å få fordelt vekten bedre ut fra forholdene på sjøen. Blant annet kan vi flytte motorene i selve motorrommet, dette gir bedre balanse hvor vi ønsker det, sier Zaborowski.

Helgen ble også brukt til å teste den ”gamle” mot den nye. I følge Michelsen hadde de ikke bestemt hvilken båt som skulle være førstevalg for sesongen. Nå  har de altså valgt å satse på vinnerbåten fra Arendal i fjor. Propell, girtesting, noe finisharbeid og litt lakk gjenstår før båten skipes 28. mai til første VM runde i Athen 10. Juni.

I kontraktsforhandlinger med nytt norsk team  

Michelsen er allerede i gang med å utforme et kontraktsforslag til to aktuelle personer som ønsker å leie den båten Jotunteamet ikke blir å bruke. Ut fra det Båtliv erfarer blir Kurt Åge Olsen fra Arendal en av to i den båten. Aksepters kontrakten, betyr det at vi kan få tre norske team i Offshore-1 sirkuset denne sesongen. Disse vil ikke ha noe med Jotunteamet å gjøre, og i tillegg til å betale et større syvsifret beløp i leie, må de bygge opp sin helt egen organisasjon rundt team og båt, i følge Michelsen.